Logopedens yrkesroll

21 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG106

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG106
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 5 september 2022
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Till första terminens delkurs ska studenten vara antagen till logopedprogrammet. Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten:

LY 1, 3 hp

  • ha grundläggande kunskap om logopedin som professions- och akademiskt ämne samt dess koppling till neurovetenskap
  • visa förmåga att diskutera i grupp
  • kunna redogöra för grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och vetenskapsmetodik
  • kunna redogöra för sin kritiska granskning av en kvantitativ och en kvalitativ forskningsartikel
  • ha grundläggande kunskap om vetenskaplig litteratursökning
  • kunna kommunicera skriftligt på god svenska
  • ha en grundläggande förståelse av sekretesslagen
  • kunna observera, analysera och reflektera kring kommunikativ och och oralmotorisk utveckling hos barn vid sex månaders ålder

LY 2, 1,5 hp

  • ha kunskap om logopedin som professions- och akademiskt ämne
  • kunna diskutera hur individens kommunikationsförmåga är en integrerad del av individens personlighet och sociala situation
  • reflektera över sina egna känslor och attityder inför kommunikationssvårigheter
  • ha kunskap om aktivt lyssnande och förmåga att reflektera kring faktorer som främjar respektive hämmar god kommunikation, och visat förmåga att kommunicera detta skriftligt i en välformulerad text
  • ha tillämpat grundläggande samtalstekniker i fiktiva samtal
  • ha kännedom om logopediska hjälpmedel vid läs- och skrivsvårigheter och kunna använda dessa för egen studieteknik
  • känna till vad som är plagiat och veta var reglerna finns
  • känna till olika vårdprofessioners kompetens- och ansvarsområden
  • kunna beskriva innebörden av interprofessionell kompetens samt reflektera kring de processer och roller som uppstår i en arbetsgrupp
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk-, tal -och oralmotorisk utveckling hos barn vid ett års ålder

LY 3, 1,5 hp

  • ha kunskap om publiceringsprocessen och olika typer av vetenskapliga artiklar
  • ha fördjupad insikt i källkritik och vad ett kritiskt förhållningssätt innebär
  • kunna beskriva vad ett professionellt förhållningssätt och diskrimineringsgrunderna innebär utifrån ett logopediskt perspektiv
  • känna till grundläggande principer och tekniska aspekter för ljudinspelning och ljudinspelningsutrustning
  • kunna förstå och tillämpa grundläggande statistik för att kunna värdera/förklara logopediska testresultat
  • kunna beskriva uppgifter relevanta för journaldokumentation och journalhantering
  • kunna transkribera enstaka ord och enkla meningar
  • känna till basal hygien inom hälso- och sjukvården
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk-, tal- och oralmotorisk utveckling hos barn vid 1,5 års ålder

LY 4, 3 hp

  • kunna använda olika forskningsdatabaser från logopedins tvärvetenskapliga ämnesområde
  • kunna tillgodogöra sig innehållet i en vetenskaplig presentation
  • visa förmåga att muntligt redogöra för och att diskutera likheter och skillnader mellan olika kliniska verksamheter och arbetssätt (kliniskt seminarium)
  • kunna reflektera runt den egna rollen och utvecklingen som terapeut (kliniska seminarier)
  • kunna formulera journalanteckningar på lättförståeligt och korrekt journalspråk
  • ha kännedom om muntliga och skriftliga framställningstekniker
  • ha förståelse för olika aspekter av hållbar utveckling och e-hälsa samt kännedom om målen i Agenda 30
  • kunna genomföra en digital vägledning inom logopedi på god svenska
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk-, tal- och oralmotorisk utveckling hos barn vid två års ålder

Udda år ingår dessutom kursmålen:

  • ha förståelse för samspelet inom vården mellan etik och juridik
  • kunna hitta och förstå de skrivna juridiska reglerna som styr logopedens yrkesutövning
  • kunna redogöra för och tillämpa grundläggande regler gällande giltigt samtycke eller vägran till vård samt regler om journalföring, offentlighet och sekretess i vården

Jämna år ingår dessutom kursmålen:

  • kunna reflektera över bemötande och samverkan med patienter, kollegor och andra yrkesgrupper utifrån ett hbtq-perspektiv, diskrimineringsgrunderna och kulturella skillnader
  • visa kunskap om våld i nära relationer och för utsatta grupper

LY 5, 1,5 hp

  • visa god förmåga till muntlig framställning samt till att ge och ta emot återkoppling i grupp
  • kunna resonera kring kommunikationssvårigheter utifrån ett ICF-perspektiv
  • kunna reflektera över hur diskrimineringsgrunderna och rasism påverkar sjukvårdens aktörer i relation till logopedisk problematik, omgivning och logopedens/studentens bedömning och behandling av patienten.
  • kunna diskutera mänskliga rättigheter tillsammans med andra professioner
  • kunna tillämpa första hjälpen, hjärt- lungräddning och krisstöd i en övningssituation
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk-, tal- och oralmotorisk utveckling hos barn vid 2,5 års ålder

Udda år ingår dessutom kursmålen:

  • översiktligt kunna redogöra för beteendemedicinska principer
  • ha grundläggande kunskap om vad som krävs för gott ledarskap
  • kunna praktisera och problematisera kring målsättning som arbetsverktyg
  • kunna argumentera för betydelsen av patienters och närståendes delaktighet i pedagogiska processer i avsikt att åstadkomma förändrade levnadsvanor

Jämna år ingår dessutom kursmålen:

  • kunna tillämpa grundläggande regler om ansvar inom hälso- och sjukvården
  • kunna analysera regler om offentlighet och sekretess
  • kunna fatta rättssäkra beslut i frågor som rör logopedens dagliga yrkesutövning

LY 6, 3 hp

  • kunna diskutera och problematisera erfarenheter av teamsamarbete och konsultativt arbetssätt (kliniskt seminarium)
  • kunna diskutera sin egen och dietisters roll vid förvärvade neurogena sväljstörningar
  • praktiskt kunna tillämpa förflyttningsteknik under ledning av fysioterapeutstudenter
  • kunna reflektera över bemötande och behandling ur ett människorättsperspektiv
  • visa god förmåga att planera, genomföra och skriftligen utvärdera en systematisk och individanpassad distanshandledning i förebyggande röstvård
  • kunna relevant dokumentera anamnes, status och åtgärd med professionellt journalspråk
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk, tal och oralmotorisk utveckling hos barn vid tre års ålder

Udda år ingår dessutom kursmålen:

  • ha förståelse för samspelet inom vården mellan etik och juridik
  • kunna hitta och förstå de skrivna juridiska reglerna som styr logopedens yrkesutövningkunna
  • kunna redogöra för och tillämpa grundläggande regler gällande giltigt samtycke eller vägran till vård samt regler om journalföring, offentlighet och sekretess i vården

Jämna år ingår dessutom kursmålen:

  • kunna reflektera över bemötande och samverkan med patienter, kollegor och andra yrkesgrupper utifrån ett hbtq-perspektiv, diskrimineringsgrunderna och kulturella skillnader
  • visa kunskap om våld i nära relationer och för utsatta grupper​

LY 7, 3 hp

  • visa förmåga att i en interprofessionell grupp diskutera och analysera betydelsen av samarbete mellan olika professioner för ett effektivt och patientsäkert arbete
  • kunna diskutera elevomhändertagande tillsammans med speciallärarstudenter
  • kunna reflektera och värdera kring både egna och andras reaktioner
  • kunna praktisera samtalstekniker och leda svåra samtal kopplade till utmanande logopediska situationer
  • kunna redogöra för faktorer som påverkar interaktion och kommunikation mellan människor
  • med ett terapeutiskt förhållningssätt kunna stödja patienter och deras närstående i kris
  • kunna analysera och diskutera etiska aspekter av en klinisk situation
  • kunna reflektera över logopediska insatser för patienter utifrån nationella riktlinjer för vård vid neurologiska sjukdomar och skador
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk, tal och oralmotorisk utveckling hos barn vid 3,5 års ålder

Udda år ingår dessutom kursmålen:

  • översiktligt kunna redogöra för beteendemedicinska principer
  • ha grundläggande kunskap om vad som krävs för gott ledarskap
  • kunna praktisera och problematisera kring målsättning som arbetsverktyg
  • kunna argumentera för betydelsen av patienters och närståendes delaktighet i pedagogiska processer i avsikt att åstadkomma förändrade levnadsvanor

Jämna år ingår dessutom kursmålen:

  • kunna tillämpa grundläggande regler om ansvar inom hälso- och sjukvården
  • kunna analysera regler om offentlighet och sekretess
  • kunna fatta rättssäkra beslut i frågor som rör logopedens dagliga yrkesutövnin

LY 8, 4,5 hp

  • visa kunskap om logopedisk utbildning och verksamhet i andra länder och ha kännedom om skilda förutsättningar utifrån ett socio-kulturellt perspektiv
  • kunna jämföra, förklara och diskutera diagnoser, behandlingsmetoder och logopediska forskningsrön på fackengelska i en internationell kontext
  • kunna muntligen på engelska beskriva sitt examensarbete med hög kvalitet gällande språkanvändning, struktur, layout, innehåll och tidsplanering
  • kunna, ur logopedisk synvinkel, muntligen syntetisera och på ett intresseväckande sätt förmedla relevant information utifrån ett självständigt genomfört studiebesök eller intervju
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk-, tal- och oralmotorisk utveckling hos barn vid fyra års ålder

Innehåll

Kursen pågår under logopedprogrammets alla terminer, varje termin utgör en delkurs. Delkurserna heter LY 1 - LY 8 (logopedens yrkesroll). När en delkurs har avslutats får godkänd student delkursens poäng registrerad. Kursen som helhet avslutas termin åtta.

Kursen innehåller huvudsakligen åtta ämnesområden. Dessa ämnesområden återkommer flera gånger under kursen för att främja progression och stimulera lärande.

  1. Introduktion till logopedyrket
  2. Kommunikation och bemötande
  3. Barnobservationer
  4. Vetenskapsmetodik
  5. Kliniska seminarier och auskultationer
  6. Interprofessionellt lärande
  7. Juridik och etik
  8. Internationell logopedi

I kursen ingår flera moment med interprofessionellt lärande (IPL) då logopedstudenterna samarbetar med studenter från andra utbildningar. Tre IPL-moment ges tillsammans med alla övriga utbildningsprogram vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci och utöver dessa ges ett moment vardera med studenter som läser till speciallärare, dietister respektive fysioterapeuter.

Undervisning

Kursen ges i form av föreläsningar, övningar, diskussionsseminarier samt barnobservationer i hemmiljö. Inom kursen förekommer såväl enskilda som par- och gruppuppgifter. Viss undervisning på kursen är på engelska

Examination

Kursen går under alla terminer. Varje termin utgör en egen delkurs med en tillhörande provkod så att studenten successivt examineras. Mycket av kursinnehållet är obligatoriskt för att stoffet är sådant att det, med ett par undantag, enbart examineras med aktivt deltagande och genomförande av uppgifter/examinationer.

Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Instruktioner för examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Examinationen är målrelaterad och studenten förväntas kunna redovisa sina kunskaper på samtliga kursmål. Innehållet i undervisningstillfällena (liksom litteraturen) kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

- godkänt resultat på alla obligatoriska moment

- godkänd tentamen

Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin