Laborativt projekt i medicinsk cellbiologi

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3MC525

Kod
3MC525
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biomedicin A1N, Medicinsk vetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 18 oktober 2022
Ansvarig institution
Institutionen för medicinsk cellbiologi

Behörighetskrav

120 hp varav kurser i cellbiologi eller biokemi motsvarande 10 hp ska ingå.

Mål

A. Kunskap och förståelse

  1. formulera en frågeställning och med utgångspunkt från denna planera och genomföra en vetenskaplig experimentell studie inom ämnet medicinsk cellbiologi,
  2. integrera och syntetisera biologiska orsakssammanhang i relation till frågeställningen.

B. Färdigheter och förmågor

  1. diskutera och utvärdera fortlöpande det experimentella projektet  i en vetenskaplig kontext,
  2. redogöra för de erhållna resultaten samt möjliga tolkningar och slutsatser i en vetenskaplig rapport.

C. Värderingsförmåga och förhållningssätt

  1. uppvisa ett kritiskt och reflekterande vetenskapligt förhållningssätt,
  2. kritiskt analysera, och på ett strukturerat sätt muntligt och skriftligt presentera och diskutera vetenskapliga data och vetenskaplig litteratur.

Innehåll

Studenten kommer att under individuell handledning göra en experimentell fördjupningsstudie inom ett aktuellt cellbiologiskt ämne. Studiekursen omfattar kurslitteratur, som väljes i samråd med handledaren. Den experimentella delen utföres under handledarens överinseende.

Undervisning

Undervisningen skall utformas speciellt för varje studerande. Uppläggningen sker av institutionen tilldelad handledare. Kursens experimentella del sker inom ramen för ordinarie forskning på institutionen.

Studierna bedrivs i första hand på heltid.

Examination

Det experimentella arbetet sammanfattas i en uppsats upplagd som ett vetenskapligt arbete. Handledaren och examinator svarar för bedömningen av denna.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin