Projektledning och ledarskap
Kursplan, Grundnivå, 1TG316
- Kod
- 1TG316
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 28 februari 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förklara vad som karaktäriserar ett projekt och beskriva olika projektroller, metoder och dokumentation, med fokus på tekniska utvecklings- och införandeprojekt,
- planera, leda, genomföra och dokumentera projekt i teknikintensiva organisationer och företag, inklusive arbets- och styrgruppsmöten samt genomföra en intressentanalys,
- presentera projekt muntligt och skriftligt,
- identifiera och analysera den gruppdynamiska processen på individ- och gruppnivå, inklusive sin egen roll i projektgruppen,
- beskriva och analysera sitt motiverande värdesystem samt sina lär- och konflikthanteringsstilar,
- redogöra för betydelsen av mångfald i en grupp för att uppnå bästa möjliga resultat för ett projekt,
- redogöra för betydelsen av interpersonell kommunikation och ge konstruktiv återkoppling,
- beskriva former, funktion och betydelse av ledarskap i en grupp och för ett projekt.
Innehåll
Moment 1: Projektkunskap och projektarbete:
Olika projektmodeller, projektorganisation, mötesformer, hjälpmedel och dokument som används i tekniska utvecklings- eller införandeprojekt. Agila projektmetoder. Gruppvis genomförande av industrirelaterat projekt, inkluderande förstudie, projektplan, arbetsfördelning, informationssökning, intervjutekniker, dokumentation, mötesteknik, uppföljning, riskanalys, kravspecifikation, målformulering, intressentanalys, tidsplanläggning, aktivitetsnedbrytning, skrivning av projektrapport och presentation av projektet. Projekten och tillämpningen kommer ha tyngd i tekniska verksamheter, vilket gör det viktigt att ta de tekniska aspekterna i beaktande.
Moment 2: Ledarskap i grupp:
Lärstilar, motiverande värdesystem och konflikthanteringsstilar. Projektledarskap ur ett individ- och grupperspektiv, interpersonell kommunikation, gruppdynamik, roller, konflikthantering och feedback. Förbättringkunskap. Ledarskapsteorier. Kulturella föreställningar och mångfald. Centralt inom momentet är tillämpningen av teoriernas och metodernas koppling till den industriella kontexten.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier/workshops samt handledning och projektarbete som genomförs i grupp.
Examination
Moment 1: Aktivt deltagande i seminarier/workshops (1 hp) samt muntlig och skriftlig presentation av projektarbete (3 hp). Skriftligt prov (1 hp).
Moment 2: Skriftliga inlämningsuppgifter (3 hp) och aktivt deltagande i seminarier/workshops (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i examen tillsammans med 1TG230 Projekt och ledning, 5SD950 Projekt och ledarskap, 1TG283 Projekt och ledning, 1TG291 Projekt och ledarskap eller 1TG299 Projektledning och ledarskap.