De globala hållbarhetsmålen - metoder för kollaborativt lärande och praktisk implementering

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1EL303

Kod
1EL303
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 28 februari 2023
Ansvarig institution
Institutionen för elektroteknik

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp. Engelska 6. (Med svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Syftet med kursen är att ge studenten en djupare förståelse för FNs hållbarhetsmål genom att beskriva målens bakgrund i den internationella världsordningen.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • analysera FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDGs) som sammanlänkade så kallade vilda problem (wicked problems) inom ramen för FN och relaterade internationella system,
  • utvärdera metoder för praktisk implementering av E-mobilitet i FN:s utvecklingsprograms (UNDPs) samarbetsländer,
  • tillämpa kollaborativa metoder, till exempel förändringsprojekt, för att uppnå mål för hållbar utveckling,
  • tillämpa förändringsprojektmetodik vid implementering av lösningar för hållbarhetsmål,
  • redogöra för UNDP:s 7-stegsmetodik för att implementera SDG-relaterade projekt i praktiken,
  • värdera hur en fordonsflotta kan se ut och redogöra för affärsmodeller för E-mobilitetssystem,
  • förklara upphandlingsprocesser, förberedelse av plats, installation samt drift och underhåll av E-mobilitetssystem,
  • beskriva krav på och utformning av elfordons laddsystem.

Innehåll

FNs hållbarhetsmål och deras bakgrund i den internationella världsordningen. Verktyg för att arbeta praktiskt med måluppfyllelse, exemplifierat med ett särskilt fokus på E-mobilitet. Till verktygen hör metoder för kollaborativt lärande samt 7-stegsmetodik, det tillvägagångssätt som används av FNs utvecklingsprogram, UNDP, för att leda tekniska projekt i globala syd.

Denna tvärvetenskapliga kurs innehåller fyra kompletterande moduler där de två första ger sammanhang och verktyg för samskapande och de andra två ger praktiska kunskaper för implementering i ett tekniskt sammanhang med fokus på elektromobilitet.

Kollaborativa metoder tillämpas på lösningar för hållbar utveckling tillsammans med en fördjupad förståelse av de globala hållbarhetsmålen inom FN:s ramverk. Praktiska tillämpningar och exempel tillhandahålls av experter vid UNDP. Kursen kommer att ge studenterna internationella och interkulturella perspektiv genom att länka samman globala Nord och globala Syd, och kombinera tekniska och beteendemässiga, samhälleliga och kulturella perspektiv.

E-mobilitet studeras utifrån ett holistiskt projektledningsperspektiv, från tidig bedömning av behov av laddinfrastruktur, via affärsmodeller, platsval och teknisk systemutformning, till drift och underhåll. Den praktiska tillämpningen, baserad på fallstudier från UNDP, bygger kapacitet för implementering av E-mobilitetssystem.

Kursen innehåller följande fyra moduler:

Modul 1: De globala hållbarhetsmålen och deras ramverk (1,5 poäng)

Modul 2: Metoder för samskapande (3 hp)

Modul 3: E-mobilitetssystem - från bedömning till implementering (1,5 hp)

Modul 4: Projektarbete (1,5 hp)

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, projektarbete. 

Examination

Modul 1 - Skriftlig inlämningsuppgift (1,5 hp). Modul 2 - Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig redovisning (3 hp). Modul 3 - Skriftlig inlämningsuppgift (1,5 hp). Modul 4 - Skriftlig rapport (1,5 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin