Ledning av lärande och utveckling i utbildningsorganisationer
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE274
- Kod
- 4PE274
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogiskt ledarskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 8 september 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom masterprogrammet i pedagogiskt ledarskap. Den kan också ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:
- kritiskt värdera och tillämpa teorier om professionellt lärande och utveckling i utbildningsorganisationer
- redogöra för och problematisera organisatoriskt lärande och lärande organisationer
- analysera utbildningsorganisationers kulturer och föreslå lämpliga förändringsstrategier
- diskutera ledning i och av utbildningsorganisationers förändringsarbete på ett kritiskt sätt
- kritiskt granska olika förändringsstrategier och deras tillämpning
Innehåll
- Professionellt lärande och utveckling
- Organisatoriskt lärande och lärande organisationer
- Kulturens och kontextens betydelse för organisationers utveckling
- Perspektiv på ledning av förändringsarbete
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Samtliga seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Examinationen sker genom skriftliga och muntliga uppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt kursen Ledning av kunskapsprocesser i organisationer (2PE075) och får inte tas med i examen tillsammans med denna.