Undervisning och lärande i språkligt heterogena skolkontexter
Kursplan, Grundnivå, 9LF078
- Kod
- 9LF078
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 30 augusti 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Beskriva centrala teorier om flerspråkighet och språkutveckling på individ-, skol- och samhällsnivå
- Redogöra för och analysera relationer mellan språk- och kunskapsutveckling i förskola och skola
- Redogöra för och tillämpa didaktiska verktyg som främjar språk- och kunskapsutveckling i språkligt heterogena kontexter
- Analysera den egna verksamheten i förhållande till forskning om språk- och kunskapsutveckling
Innehåll
Teorier och aktuell forskning om flerspråkig utveckling och kunskapsutveckling i språkligt heterogena kontexter.
Didaktiska verktyg som främjar språk- och kunskapsutveckling i det heterogena klassrummet.
Strategier för utveckling och analys av egen verksamhet i språkligt heterogena kontexter.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Samtliga seminarier är obligatriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.