Hälsa och förebyggande av ohälsa II

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 3SJ260

Kod
3SJ260
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap G1F, Vårdvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 10 november 2022
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Behörig att registreras är den som följt termin 1 på sjuksköterskeprogrammet och har godkänd verksamhetsförlagd utbildning.

Mål

Målen är uppställda i bokstavsordning

Efter genomförd kurs ska studenten, utifrån ett personcentrerat förhållningssätt och med beaktande av mångfaldsperspektiv, kunna nedanstående:

           Kunskap och förståelse 

  1. beskriva hur våld mot äldre kan identifieras och hur det kan förebyggas
  2. beskriva människans normala åldrande och hälsa i relation till kronisk sjukdom och åldrande
  3. beskriva relevanta lagar, förordningar, myndighetsförfattningar, inklusive mänskliga rättigheter i relation till hälso- och sjukvård
  4. förklara farmakologiska begrepp samt verkningsmekanismer och biverkningar av läkemedel vid vanligt förekommande ohälsotillstånd och folksjukdomar
  5. förklara hur olika mikroorganismer sprids och orsakar sjukdomar i samhället och inom vården samt hur infektioner kan förebyggas och behandlas
  6. förklara kvalitetsindikatorers betydelse för förbättringsarbete inom omvårdnad
  7. förklara omvårdnadens metaparadigm och dess relation till omvårdnadsteorier/begrepp och kunna ge exempel på dess relevans i klinisk verksamhet och omvårdnadsforskning med kvalitativ ansats

    Färdigheter och förmågor

  8. identifiera och förklara orsaker till vanligt förekommande ohälsotillstånd och folksjukdomar samt dess patofysiologi och kunna delta i medicinsk diagnostik, behandling och utvärdering
  9. självständigt tillämpa omvårdnadsprocessen avseende allmän omvårdnad, i partnerskap med patient/närstående, inklusive i journalföring
  10. tillämpa relevanta lagar, förordningar, myndighetsförfattningar, inklusive mänskliga rättigheter i relation till hälso- och sjukvård 
  11. tillämpa strategier för samtal, undervisning och information till patient/närstående och vårdteamet om vård och hälsotillstånd och kunna förklara bakomliggande teori, samt kunna använda den informations- och kommunikationsteknologi som används i klinisk verksamhet
  12. tillämpa mätinstrument som mäter kvalitetsindikatorer på individnivå
  13. tillämpa säker läkemedelshantering 
  14. tillämpa vetenskapligt skrivande med referenshantering
  15. tillämpa vårdhygieniska strategier för att förhindra smittspridning och vårdrelaterade infektioner utifrån ett hållbarhetsperspektiv   

    ​Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  16. reflektera kring olika yrkesgruppers roll i omvårdnadsteamet respektive vårdteamet samt kring grupprocesser med stöd av teorier/modeller
  17. visa självkännedom och empatisk förmåga i teamarbete och vårdsituationer
  18. värdera etiska principer samt teorier kring kris och utveckling   
  19. värdera sitt behov av ytterligare kunskap och visa strategi för fortlöpande utveckling av sin professionella kompetens 

Innehåll

Kursen består av fyra block varav ett block är verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Huvudområde vårdvetenskap, med inriktning mot omvårdnad (18 hp) och biområde medicinsk vetenskap (12hp) läses integrerat.

Teorin omfattar allmän och specifik omvårdnad samt patofysiologi, diagnostik och behandling vid olika ohälsotillstånd och folksjukdomar; cancer, diabetes, metabola syndromet, hjärt-kärlsjukdom, lungsjukdom samt neurologiska sjukdomar. I kursen ingår gerontologi, geriatrisk vård, palliativ vård, smärtfysiologi och smärtskattning samt nutrition. Andra områden är mikrobiologi, sår och sårbehandling samt farmakologi och läkemedelsräkning. 

Teorin omfattar även omvårdnadsteorier, vetenskapliga studier med fokus på kvalitativ ansats, vetenskaplig rapportering och etik. Vidare omfattar kursen modeller och begrepp relaterat till egenvård, information samt kris och utveckling, mäns våld mot kvinnor och våld i nära relation. Andra områden är kommunikation; kommunikationshjälpmedel, tolk i vården, samtalsteknik och motiverande samtal. Organisation och juridik för hälso- och sjukvård inklusive delegering ingår även i kursen. 

VFU (9 hp) ges inom vård- och omsorgsboende för äldre och omfattar praktisk tillämpning och reflektion av teori, med fokus på omvårdnadsprocessen inklusive användning av kvalitetsindikationer för vård av äldre. Delegering och samverkan i team, medicinsk teknik samt förflyttningskunskap ingår även i kursen. 

Undervisning

Undervisningen är utformad för att stimulera studenters självständiga, aktiva lärande och ansvarstagande. Obligatoriska moment är färdighetsträning, rollspel, seminarium, föreläsning som är angiven som obligatorisk och VFU. Utöver de obligatoriska momenten ges webbaserad undervisning och föreläsningar på campus som stöd till litteraturen. 

Examination

Kursen examineras genom skriftliga individuella salstentamina, webbtest, skriftliga inlämningsuppgifter i grupp respektive individuellt,  VFU samt bedömda moment vid obligatorisk undervisning.

Uppgifterna examineras utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. Examinerande moment har utöver det ordinarie tillfället ett omprovstillfälle per termin, om inte fler möjligheter anges. Samtliga examinationer och obligatoriska delmoment (omdömen) skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

Frånvaro vid obligatoriskt moment kompletteras vid 1. senare tillfälle under samma kurstillfälle eller 2. vid senare kurstillfälle alternativt med skriftlig ersättningsuppgift om examinator bedömer det möjligt. Färdighetsträning, VFU och praktiskt prov kan ej ersättas med skriftlig ersättningsuppgift.

Teoretiska studier och färdighetsträning

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.  I enlighet med 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har en student rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

VFU

Student som ej blivit godkänd vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgå förnyad klinisk tjänstgöring (VFU) en (1) gång. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén (PK) medge ytterligare tjänstgöringstillfälle. Student som avbryter pågående VFU i förtid utan särskilda skäl blir underkänd. Vid underkänd VFU ska en individuell plan utformas. Planen beslutas av examinator och delges studenten skriftligen.

Examinator kan med omedelbar verkan underkänna och avbryta en students VFU om studenten visar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk att studenten vid fortsatt VFU kan komma att skada sig själv eller annan person, värdefull egendom och/eller patients förtroende för sjukvården. I sådana fall skall en plan upprättas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av PK, skall anges vilka brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt som föreligger, vilket stöd studenten kan få från institutionen i att åtgärda dessa, samt hur och när kontrollen av detta kan äga rum liksom hur denna skall gå till. En student har i sådana fall rätt till maximalt två (2) kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i någon VFU innan PK har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för fortsatt klinisk tjänstgöring. Beslut om den individuella studieplanen kan av PK delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Övriga föreskrifter

För detaljerad beskrivning av mål, innehåll, undervisning och examination, se kursinformation på läroplattform.

Webbaserad undervisning förekommer. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera och internetuppkoppling med god prestanda.

VFU kan vara förlagd under obekväm arbetstid (kväll, helg, natt) och vid annan ort. Vid underkänd VFU bestäms tidpunkten för förnyad klinisk tjänstgöring i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin