Kognitions- och inlärningspsykologi I

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PP102

Kod
2PP102
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 28 oktober 2022
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Studenten skall vara antagen till Psykologprogrammet.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

- Definiera och beskriva ämnesområdena kognitions- och inlärningspsykologi.

- Återge aktuella, centrala teoretiska kognitionspsykologiska förklaringsmodeller och beskriva hur dessa kan förklara olika observerade fenomen, samt identifiera eventuella brister hos dessa modeller.

- Redogöra översiktligt för hur inlärningspsykologiska principer kan användas för att influera beteenden.

- Utifrån kognitionspsykologiska principer ge förslag på tillämpningar på t.ex. inlärningssituationer.

- Formulera ett kognitionsvetenskapligt problem samt identifiera metoder för att lösa detta problem.

- På grundläggande nivå planera och genomföra en mindre undersökning av ett kognitivt fenomen med mänskliga deltagare.

- Sammanställa och beskriva data och dra grundläggande slutsatser utifrån resultaten.

- I gruppsamarbete producera en skriftlig rapport som i stora drag följer vedertagna formella kriterier samt efterlever grundläggande krav på vetenskaplighet.

- Muntligt kunna föra kritiska diskussioner av vetenskaplig metod i andra studenters arbeten samt försvara annans kritik av eget arbete.

Innehåll

Kursen ger en allmän introduktion till inlärningspsykologi och kognitionspsykologi. Inlärningsavsnittet, 1,5 högskolepoäng, behandlar hur beteenden utvecklas i interaktion mellan individen och miljön, med betoning på klassisk och operant betingning. Kursens tonvikt ligger på kognitionspsykologi, 4,5 högskolepoäng, som behandlar tänkande och kunskapsprocesser, med bl.a. minne som en central komponent. Övriga områden som berörs är neuropsykologi, kunskapsrepresentation, beslutsfattande, visualisering, språk och problemlösning. I ett laborationsmoment, 1,5 högskolepoäng, utförs en experimentell undersökning som illustrerar kognitionspsykologiska fenomen och ger en tillämpad introduktion till vetenskaplig problemformulering, metod och rapportskrivning.

Undervisning

Undervisning ges i form av lektioner för den ämnesteoretiska delen. Laborationen sker gruppvis med en redovisning i seminarieform. I samband med laborationer ges handledning.

Examination

Bedömning av studentens kunskaper sker skriftligt. Till detta kommer krav på godkänd laborationsrapport, samt obligatoriskt deltagande i seminarium och laborationer. Vid examinationen används betygsgraderna godkänd och underkänd. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

Övriga föreskrifter

Övriga krav, förutsättningar och villkor för deltagande i och fullgörandet av kursen, t.ex. obligatorisk närvaro, utformning av egna arbeten m.m. framgår av information vid kursstarten. Student som ej uppfyller föreskrivna krav för betyget godkänd ges vanligen tillfälle att ta igen resterande moment nästkommande termin och/eller förelägger kursledaren ersättningsuppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin