Tyska B1
Kursplan, Grundnivå, 5TY003
- Kod
- 5TY003
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Tyska G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 6 december 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för moderna språk
Allmänt
Kursen är en fristående kurs.
Behörighetskrav
Minst 22,5 hp från Tyska A
Mål
Utbildningen syftar till att öka den skriftliga och muntliga språkfärdigheten i tyska samt att fördjupa kunskaperna i tysk språkvetenskap. Vidare syftar kursen till att ge kunskaper om de tyskspråkiga ländernas litteratur, kultur och samhällsförhållanden.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- i tal och skrift kunna uttrycka sig sammanhängande och med språklig säkerhet på tyska
- ha förvärvat tillräckliga insikter i tysk språkvetenskap för att kunna redogöra för språkvetenskapens historia, teorier och metoder
- ha fått större förtrogenhet med vetenskapliga begrepp och ett vetenskapligt arbetssätt
- ha förvärvat tillräckliga teoretiska insikter i tysk litteraturvetenskap för att kunna analysera skönlitterära texter
- ha utökat sin förmåga att självständigt söka och kritiskt värdera information
Kursen består av fem delkurser med följande förväntade resultat:
Efter avslutad delkurs 1 ska studenten:
- kunna förstå och använda även mer specifika grammatiska begrepp
- kunna förstå, analysera och redogöra för även komplexa grammatiska strukturer i tyskan
- kunna tillämpa de fördjupade kunskaperna i tysk grammatik i tal och skrift
- kunna problematisera och redogöra för grammatiska företeelser i tyska texter
- ha utvecklat en sådan språklig förmåga, att han/hon - utan hjälpmedel - kan översätta en medelsvår svensk text till godtagbar tyska
- ha utvecklat en ökad medvetenhet om problem vid översättningen mellan svenska och tyska
- ha tillägnat sig ett utökat aktivt och passivt ordförråd jämfört med basordförrådet.
Efter avslutad delkurs 2 ska studenten:
- ha kunskap om den retoriska processen och dess betydelse för skriftlig
- och muntlig kommunikation
- på ett reflekterat sätt kunna framställa adekvata och verkningsfulla muntliga och skriftliga texter om kontroversiella ämnen.
Efter avslutad delkurs 3 ska studenten:
- kunna redogöra för de viktigaste grenarna inom modern tysk språkvetenskap
- kunna använda centrala språkvetenskapliga begrepp och hjälpmedel vid analys av språklig kommunikation i tal och skrift
- kunna relatera språkliga fenomen till en samhällspolitisk kontext
- kunna anlägga ett perspektiv på språkvetenskapliga frågor där sammanhanget mellan språk och identitet samt kulturella och sociala roller framträder
- känna till centrala utvecklingstendenser i modern tyska
Efter avslutad delkurs 4 ska studenten:
- ha tillägnat sig och kunna kritiskt diskutera ett urval representativa litterära verk från mitten av 1600-talet till nutid
- förstå de litterära verken i deras kulturella och sociala sammanhang
- kunna reflektera över de lästa texternas aktualitet
- kunna översiktligt redogöra för den tyska litteraturhistorien från barocken och framåt
- kunna samtala om den lästa litteraturen med hjälp av litteraturvetenskapliga begrepp
- kunna skriva en kortare sammanhängande text med vissa formella anspråk om ett litterärt ämne
- ha utvecklat ett vetenskapligt förhållningssätt i umgänget med litteratur
Efter avslutad delkurs 5 ska studenten:
- ha fördjupade kunskaper om de tyskspråkiga ländernas historia och aktuella samhällsförhållanden
- vara väl orienterad i tyskspråkiga medier
- ha förmåga att söka och kritiskt värdera information om de tyskspråkiga länderna
- kunna genomföra en problematiserande behandling av ett ämne inom tysk realia
Innehåll
Delkurs 1. Grammatik och skriftlig språkfärdighet, 6 hp
Genom föreläsningar och övningar i grammatik fördjupas och utökas de grammatiska kunskaperna med fokus på att kunna problematisera och redogöra för grammatiska företeelser. Grammatiken tillämpas genom övningar i översättning. Här ingår även arbete med olika ordböcker och lexikon.
Delkurs 2. Muntlig språkfärdighet och fri skrivning, 6 hp
I kursen betonas parallelliteten i tal- och skrivprocessen. Man lär sig att på ett reflekterat sätt framställa muntliga och skriftliga texter med retoriken som grund. För att kunna framställa adekvata och verkningsfulla muntliga och skriftliga texter om kontroversiella ämnen tränas man att samla relevanta argument, disponera stoffet, ge det disponerade stoffet en lämplig tysk språkdräkt och fritt och övertygande presentera det valda ämnet.
Delkurs 3. Språkvetenskap, 6 hp
I kursen behandlas språkvetenskapens historia och i seminarier och övningar olika moderna teorier och metoder inom tysk språkvetenskap. Här lär man sig språkvetenskapliga begrepp och ett vetenskapligt arbetssätt. Undervisningen sker i problematiserande form och innehåller bl.a. en mindre undersökande uppgift till fördjupning inom en språkvetenskaplig frågeställning.
Delkurs 4. Skönlitteratur I, 6 hp
Kursen behandlar kulturella huvudströmningar och centrala författarskap i den tyskspråkiga litteraturen från barocken och framåt. Inom kursen läses ca 1.200 sidor skönlitteratur samt en lärobok i litteraturhistoria. Litteraturgenomgång sker i seminarieform med inslag av muntliga och skriftliga övningar.
Delkurs 5. Realia, 6 hp
Inom kursen sker ett fördjupat studium av de tyskspråkiga ländernas historia, geografi och samhällsförhållanden. I undervisningen tränas förmågan att informera sig om dessa områden med hjälp av aktuell referenslitteratur.
Undervisning
Undervisningen är campusbaserad, men studenten förväntas också regelbundet ta del av information och material via lärplattformen Studium, där även uppgifter kopplade till kursen lämnas in. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kurserna. Undervisningen består av regelbundna seminarier, föreläsningar, samt muntliga och skriftliga övningsmoment, vilka specificeras kursvis nedan.
Delkurs 1. Grammatik och skriftlig språkfärdighet, 6 hp
Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbete, skriftliga övningar och kamratrespons.
Delkurs 2. Muntlig språkfärdighet och fri skrivning, 6 hp
Undervisningen sker i form av seminarier, grupparbete och skriftliga övningar.
Delkurs 3. Språkvetenskap, 6 hp
Undervisningen sker i form av föreläsningar, diskussioner, samt presentationer.
Delkurs 4. Skönlitteratur I, 6 hp
Undervisningen sker i form av diskussioner, presentationer och skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 5. Realia, 6 hp
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, presentationer samt projektarbete.
Examination
Delkurs 1. Skriftlig examination.
Delkurs 2. Fortlöpande examination i samband med fullgörande av uppgifter inom undervisningens ram.
Delkurs 3. Skriftlig examination.
Delkurs 4. Fortlöpande examination i samband med undervisningen. Inlämningsuppgift (ca 5 sidor) med utgångspunkt i ett (eller flera) av de lästa verken.
Delkurs 5. Examination i form av skrivning eller en självständig skriftlig uppgift.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
För att erhålla slutbetyget Väl godkänd på hela kursen gäller att den studerande ska ha uppnått betyget Väl godkänd på delkurser om tillsammans minst 18 hp.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007