Spanska C3 med ämnesdidaktiskt självständigt arbete

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SP044

Kod
5SP044
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 26 januari 2023
Ansvarig institution
Institutionen för moderna språk

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. Kursen innehåller ett ämnesdidaktiskt självständigt arbete för ämneslärarexamen inom ämnet spanska.

Behörighetskrav

Inom ämneslärarprogrammet: 60 hp spanska inklusive Spanska B3, samt kursen Vetenskaplig teori och metod, gymnasielärare, 7,5hp.

Mål

Utbildningen syftar till att ge säker språkfärdighet i tal och skrift, fördjupade kunskaper inom de områden som tidigare studerats, breddning av kunskaperna till ytterligare områden samt förmåga att göra en självständig undersökning av ett begränsat ämne.

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • i tal och skrift kunna uttrycka sig varierat och anpassat till situation och mottagare
  • ytterligare ha utvecklat sin förmåga att analysera språkligt material
  • ha förvärvat tillräckliga teoretiska insikter i spansk språkvetenskap för att kunna analysera språkligt material
  • i ett examensarbete ha visat att han/hon behärskar ett vetenskapligt arbetssätt (problemformulering, litteratursökning, materialinsamling, analys och disposition av materialet samt bibliografisk sammanställning av källor).

Dessutom ska studenten kunna:

efter avslutad delkurs 1:

  • behärska textuella, grammatiska och lexikala särdrag hos spanska texter på en högre stilnivå, i synnerhet vetenskapliga och populärvetenskapliga texter
  • väl behärska mer komplexa strukturer i spanskan
  • kunna översätta svensk text till idiomatisk spanska
  • vara mycket väl förtrogen med skillnader och likheter mellan svenskt och spanskt språkbruk.

efter delkurs 2:

  • redogöra för några av den moderna språkvetenskapens centrala teorie
  • använda språkvetenskapliga begrepp och metoder för att analysera språkligt material.

efter delkurs 3:

  • formulera ett väl avgränsat problem utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv och formulera en ämnesdidaktisk frågeställning
  • självständigt söka och sammanfatta relevant forskning
  • utifrån väl beskrivna teoretiska/metodologiska val genomföra ett självständigt arbete med relevans för kommande arbetsuppgifter i läraryrket
  • självständigt samla in, bearbeta och analysera material utifrån den ämnesdidaktiska frågeställningen
  • tillämpa forskningsetiska principer
  • på spanska författa ett självständigt arbete med tydlig struktur och god språklig form
  • på spanska kritiskt diskutera andras självständiga arbeten och muntligt försvara det egna.

Innehåll

Kursen består av följande tre delkurser.

Delkurs 1. Akademisk spanska, teori och praktik  (7,5 hp)

Särskilda textuella, strukturella och lexikala drag hos texter av vetenskaplig och populärvetenskaplig karaktär analyseras. Kursen betonar särskilt mediering mellan svenska och spanska texter.

Delkurs 2. Språkvetenskap I (7,5 hp)

Språkvetenskapens mål och metoder. Genomgång av några av den moderna språkvetenskapens centrala teorier. Tillämpning av språkvetenskapliga begrepp och metoder på språkligt material. I delkursen ingår arbete med språkkorpora.

Delkurs 3. Självständigt arbete (15 hp)

Kursen ger en inledande ämnesdidaktisk orientering i form av teoretiska och metodologiska utgångspunkter samt ämnesdidaktisk problemformulering, syfte och forskningsfrågor. Vidare ingår litteraturstudier inom den valda ämnesdidaktiska inriktningen, insamling och analys av data, författande av ett självständigt arbete, försvar av det egna arbetet samt opposition på ett annat arbete.

Undervisning

Undervisningen består av regelbundna seminarier, självstudier samt muntliga och skriftliga övningsmoment, vilka specificeras kursvis nedan. Studenten förväntas regelbundet ta del av information och material via lärplattformen Studium, där även uppgifter kopplade till kursen lämnas in. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kurserna.

Delkurs 1.

Undervisningen sker i form av regelbundna seminarier, som inbegriper grupparbete och skriftliga övningar. 

Delkurs 2.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, diskussioner, grupparbete och enklare individuella forskningsprojekt.

Delkurs 3.

Undervisning ges i form av seminarier och enskild handledning. Studenten har rätt till 20 timmars enskild handledning, där det inkluderas såväl mötestid som handledares tid för läsning och återkoppling. Som avslutning ska den studerande försvara sitt arbete vid ett seminarium och även opponera på en annan students framlagda arbete.

Examination

Examination sker både muntligt och skriftligt samt genom fortlöpande bedömning. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att detta betyg erhållits på minst 22,5 högskolepoäng.

Studenterna visar resultatet av sitt lärande på följande sätt:

Delkurs 1. Examination sker genom inlämningsuppgifter och ett skriftligt prov.

Delkurs 2. Examinationen sker genom en individuell inlämningsuppgift i form av en enklare forskningsrapport samt en skriftlig sluttentamen.

Delkurs 3. Det självständiga arbetet examineras vid ett avslutande seminarium, dels genom att arbetet ventileras, dels genom att den studerande opponerar på ett annat självständigt arbete. Betyget baseras på såväl examensarbetets kvalitet som på genomförandet av opposition och försvar utifrån specifika betygskriterier som de studerande får vid terminsstart. En examinator utses i särskild ordning.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtas i examen tillsammans med Spanska C, Spanska C, litteraturvetenskap I, Akademisk spanska, teori och praktik eller Spanska C, självständigt arbete.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin