Diabetesvård I

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3ME076

Kod
3ME076
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 28 februari 2023
Ansvarig institution
Institutionen för medicinska vetenskaper

Behörighetskrav

Sjuksköterskeexamen och minst sex månaders yrkeserfarenhet som legitimerad sjuksköterska.

Mål

Kunskap och förståelse:

  • analysera samband mellan etiologi, patofysiologi, symtom, diagnostik, farmakologisk och icke farmakologisk behandling och omvårdnad vid diabetes mellitus
  • redogöra för diabeteskomplikationer avseende orsak, konsekvens och prevention
  • redogöra för och analysera aktuell forskning och riktlinjer inom området samt dess tillämpning i omvårdnaden vid diabetes mellitus

Färdighet och förmåga:

  • utifrån olika scenarier bedöma, planera, genomföra, utvärdera och dokumentera individuella mål för egenvården, och behandling med hänsyn taget till upplevelser och behov hos patienter och närstående samt i samarbete med andra personalgrupper i diabetesteamet

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • att visa förmåga att kritiskt värdera medicinsk behandling, omvårdnad och egenvård relaterat till personers livssituation vid diabetes mellitus och komplikationer relaterade till diabetes mellitus
  • bedöma, planera, genomföra och utvärdera omvårdnaden med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om hur intersektionalitet och diskrimineringsgrunder kan påverka omvårdnaden

Innehåll

Kursen omfattar:

Diabetessjukdomens patofysiologi symptom, prevention och prognos

Behandlingsprinciper vid diabetes

Omvårdnadsteorier och begrepp med relevans till diabetes och egenvård

Att drabbas av livslång sjukdom: förändrade livsvillkor, hälsobegreppet, kris och krisbearbetning

Diabetessjukdomens senkomplikationer

Diabetessjuksköterskans roll och samverkan med andra yrkesgrupper

Etiska och samhälleliga aspekter inklusive hållbar utveckling

Undervisning

Undervisningen ges i form av obligatoriska moment som omfattar introduktion till kurs, studentaktiverande undervisning, träning i bedömning av fotstatus och verksamhetsförlagd utbildning (VFU).  

Utöver de obligatoriska momenten ges föreläsningar som stöd till grupparbete och litteraturstudier.

Examination

Examinationsformer:

Kursen avslutas med hemtentamen. Därutöver sker kontinuerlig bedömning av obligatoriska moment och den verksamhetsförlagda utbildningen.

Undantag från examinationsformer:

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

 I enlighet med 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har en student rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

Krav för godkänt:

För godkänd kurs krävs godkänt resultat i skriftliga och praktiska examinationer, samt godkänt deltagande i de obligatoriska momenten. För godkänd kurs krävs också godkänd klinisk tjänsgöring på vårdcentral alternativt diabetesmottagning.

Frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras vid 1. Senare tillfälle under samma kurstillfälle eller 2. Vid senare kurstillfälle alternativt med skriftlig ersättningsuppgift om examinator bedömer det möjligt. Färdighetsträning, VFU och praktiskt prov kan ej ersättas med skriftlig ersättningsuppgift.

Provtillfälle:

Studerande som ej blivit godkänd vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgå förnyad klinisk tjänstgöring en (1) gång. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén (PK) medge ytterligare tjänstgöringstillfälle. Student som avbryter pågående VFU i förtid utan särskilda skäl blir underkänd. Vid underkänd VFU ska en individuell plan utformas. Planen beslutas av examinator och delges studenten skriftligen.

Examinator kan med omedelbar verkan underkänna och avbryta en students VFU om studenten visar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk att studenten vid fortsatt VFU kan komma att skada sig själv eller annan person, värdefull egendom och/eller patients förtroende för sjukvården. I sådana fall skall en plan upprättas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av PK, skall anges vilka brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt som föreligger, vilket stöd studenten kan få från institutionen i att åtgärda dessa, samt hur och när kontrollen av detta kan äga rum liksom hur denna skall gå till. En student har i sådana fall rätt till maximalt två (2) kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i någon VFU innan PK har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för fortsatt klinisk tjänstgöring. Beslut om den individuella studieplanen kan av PK delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Övriga föreskrifter

För detaljerad beskrivning av mål, innehåll, undervisning och examination, se kursinformation på lärarplattform. Webbaserad undervisning förekommer. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera och internetuppkoppling med god prestanda.

VFU kan vara förlagd vid annan ort. Vid underkänd VFU bestäms tidpunkten för förnyad klinisk tjänstgöring i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin