Kritiskt skapande
Kursplan, Avancerad nivå, 5SD312
- Kod
- 5SD312
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Speldesign A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 15 februari 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ingår i Masterprogram i speldesign, 120 hp och Magisterprogram i speldesign, 60 hp.
Behörighetskrav
Kandidatexamen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- identifiera teorier och metoder inom området kritisk HCI, speldesign och social rättvisa,
- bedöma och jämföra teorier och metoder för praktisk användning i speldesign,
- tillämpa teorier och metoder i speldesignspraxis, samt
- utveckla ett självständigt forskningsprojekt med ett socialt rättvisemål efter eget val.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till kritisk spelframställning, på avancerad nivå. Studenterna bekantar sig med tvärvetenskapliga teorier och metoder från HCI (Human Computer Interaction), speldesign och social rättvisa. Olika former av kritiska idéer diskuteras, främst inom kulturstudier, HCI och speldesign. I grupparbeten utvecklar studenterna med hjälp av "forskning genom design", sin förståelse av dessa kritiska förhållningssätt. Kursen avslutas med ett självständigt projekt, i vilket studenterna fördjupar sina kunskaper och arbetar med ett socialt rättvisemål efter eget val.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen betygsätts enligt skalan "Väl godkänd", "Godkänd", eller "Underkänd". Examination sker genom uppgifter, aktivt deltagande i seminarier och genom en avslutande skriftlig uppgift. Bedömningen baseras också på studenternas tillämpning av teorier och metoder i praktiskbaserat arbete, muntliga prestationer i seminarier som t.ex. deltagande i speltestande och i form av kolliegial kritik sessioner.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.