Kritiskt skapande

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5SD312

Kod
5SD312
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Speldesign A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 15 februari 2023
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Allmänt

Kursen ingår i Masterprogram i speldesign, 120 hp och Magisterprogram i speldesign, 60 hp.

Behörighetskrav

Kandidatexamen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • identifiera teorier och metoder inom området kritisk HCI, speldesign och social rättvisa,
  • bedöma och jämföra teorier och metoder för praktisk användning i speldesign,
  • tillämpa teorier och metoder i speldesignspraxis, samt
  • utveckla ett självständigt forskningsprojekt med ett socialt rättvisemål efter eget val.

Innehåll

Kursen ger en introduktion till kritisk spelframställning, på avancerad nivå. Studenterna bekantar sig med tvärvetenskapliga teorier och metoder från HCI (Human Computer Interaction), speldesign och social rättvisa. Olika former av kritiska idéer diskuteras, främst inom kulturstudier, HCI och speldesign. I grupparbeten utvecklar studenterna med hjälp av "forskning genom design", sin förståelse av dessa kritiska förhållningssätt. Kursen avslutas med ett självständigt projekt, i vilket studenterna fördjupar sina kunskaper och arbetar med ett socialt rättvisemål efter eget val.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.

Examination

Kursen betygsätts enligt skalan "Väl godkänd", "Godkänd", eller "Underkänd". Examination sker genom uppgifter, aktivt deltagande i seminarier och genom en avslutande skriftlig uppgift. Bedömningen baseras också på studenternas tillämpning av teorier och metoder i praktiskbaserat arbete, muntliga prestationer i seminarier som t.ex. deltagande i speltestande och i form av kolliegial kritik sessioner.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin