Att kultivera transformerande communities

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5SD320

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SD320
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Speldesign A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 15 februari 2023
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Behörighetskrav

Kandidatexamen samt Introduktion till transformativ speldesign, 7,5 hp, och Transformativ speldesign 1, 7,5 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna, inom följande områden:

  • Kunskap om fältet: Diskutera ämnesområden, teman och teorier relaterade till att skapa och underhålla communities med koppling till transformativa analoga rollspel. Särskilt tonvikt läggs på inkludering och säkerhet.
  • Speldesign, design för trygghet och speltestning: Designa, uppleva, iterera och analysera analoga rollspel och trygghetsarbete såväl som de praktiker som används för att upprätthålla communities, relaterade till transformativa analoga rollspel.
  • Akademiskt, professionellt och reflekterande skrivande: Skriva texter och annat kommunikationsmaterial i olika format, om speldesign, trygghetsåtgärder och skapandet av communities, i transformativ analog rollspelsdesign gentemot specifika målgrupper.

Innehåll

Kursen bygger vidare på arbete inom tidigare kurser i transformativ speldesign (Introduktion till transformative speldesign, Transformativ speldesign 1 och 2) och undersöker spel-communities potential som bärare av individuell och social förändring. Studenterna studerar olika spelinriktade utrymmen och dessas kapacitet för ett utforskande av identitet, skapandet av stärkande social system och lösandet av komplexa problem. Kursen undersöker god praxis inom spelinriktade gemenskaper för fritid, terapi och utbildning med tonvikt på att skapa och upprätthålla säkerhet för att kunna utforska utvecklingens gränser. Kursen betonar vikten av avsiktlighet, upprättandet av mål, transparens, överenskommelser, ansvarighet och ansvarstagande för att fungerande gruppdynamik ska kunna etableras.

Kursen betonar även samtyckesprinciper och fastställer därmed uttryckligen de sociala kontrakt som ligger till grund för spelande. Centralt för diskussionen blir frågor om social rättvisa, mångfald, rättvisa, inkludering och tillgänglighet. Kursen betonar även underlättandet av förhandling, kommunikation, integration och processer utanför spelets ramar. Studenterna kommer att skapa ett spel för transformerande effekter som är relaterade till inkludering. Därutöver ska studenterna skapa en plan för trygghetsaspekter och byggandet av en community. Planen blir en utveckling av ett tidigare speldesignprojekt, och bygger på akademiska teorier och praktiska metoder.

Undervisning

Kursen undervisas i form av asynkrona gruppdiskussioner, föreläsningar och synkrona gruppmöten som schemaläggs flexibelt. Läromedlen kan vara något av följande, eller samtliga dessa: videoinspelningar, vetenskapliga artiklar, populärvetenskapliga texter, speldesigndokument m.m. Studenterna skapar konkreta projekt relaterade till speldesign (främst analoga rollspel), enskilt eller i grupp, och spelar och testar sina spel. När det efterfrågas, visar studenterna upp resultaten och diskuterar dessa med övriga studenter, läraren och andra gästföreläsare eller relevanta personer. Återkoppling och handledning på skrivandet ges under hela kursens gång.

Examination

Bedömningsgrunden utgörs av att studenterna aktivt deltar i kursrelaterade aktiviteter, presenterar sina framsteg genom överenskomna inlämningar och följer deadlines. Därutöver ska studenterna ha regelbundna träffar med läraren, följa givna instruktioner och uppträda professionellt under hela kursen. Bedömningsmaterialet inkluderar muntliga och skriftliga inlämningar.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter/överlappar 5SD318, Att kultivera transformativa communities, 7.5 hp

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin