Mänskliga rättigheter, globalt och lokalt

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5RT548

Kod
5RT548
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Mänskliga rättigheter A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Studierektor, 20 februari 2023
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen ingår i masterprogrammet i mänskliga rättigheter, 120 hp.

Behörighetskrav

Högskolestudier om minst 180 hp, där huvudområdet utgörs av minst 90 hp i mänskliga rättigheter eller ämne inom juridiskt, humanistiskt-filosofiskt, samhällsvetenskapligt eller teologiskt huvudområde, eller motsvarande, inklusive ett självständigt arbete om minst 15 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.

Mål

Kursens mål är att studenten ska förvärva fördjupade kunskaper om hur det internationella systemet för skydd av mänskliga rättigheter är uppbyggt samt om hur mänskliga rättigheter skyddas regionalt och lokalt. Inte bara mellanstatliga och statliga aktörer utan även icke-statliga aktörer studeras. Genom kursen förväntas studenten utveckla en förmåga att självständigt och kritiskt bearbeta de problemställningar som hör samman med strävan att utforma diskursen om mänskliga rättigheter så att den blir relevant i en global värld där olika kulturer behöver kunna samarbeta. Studenten förväntas dessutom utveckla en förmåga att självständigt göra rättsliga analyser av situationer som rör mänskliga rättigheter utifrån de regelverk som behandlas på kursen.

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

  • med hög grad av självständighet identifiera och formulera sådana problem som gäller det internationella systemet för skydd av mänskliga rättigheter
  • kritiskt granska det arbete som utförs av mellanstatliga, statliga och icke-statliga aktörer för att skydda mänskliga rättigheter lokalt och globalt
  • med hög grad av självständighet bearbeta frågan om hur den rättsliga diskursen om mänskliga rättigheter kan bli relevant i en global och mångkulturell värld
  • presentera analyser av det internationella systemet för skydd av mänskliga rättigheter för en akademisk såväl som en icke-akademisk målgrupp
  • med hög grad av självständighet identifiera och bedöma rättsliga frågeställningar rörande mänskliga rättigheter.

Innehåll

Inom kursen ges en allmän introduktion till folkrätten och dess förhållande till nationell rätt. Olika globala och regionala rättighetsdokument studeras liksom hur rättigheter regleras på nationell nivå. Kursen behandlar dels hur rättigheterna är utformade och hur de skiljer sig åt mellan olika rättighetsdokument, dels hur skyddet för dessa rättigheter upprätthålls i de olika systemen.

Inom kursen studeras särskilt hur mänskliga rättigheter institutionaliseras på nationell nivå samt hur olika icke-statliga aktörer, agerar för att skydda eller motverka mänskliga rättigheter. Särskilt uppmärksammas hur mänskliga rättigheter förverkligas och vem som har ansvar för att så sker. Spänningen mellan folkrätten och statsrätten diskuteras och problematiseras. Det rättsliga skyddet för särskilt utsatta grupper, inom ramen för mänskliga rättigheter, diskuteras och analyseras.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och obligatoriska seminarier som behandlar internationella, regionala och nationella system för implementering och skydd av mänskliga rättigheter.

För fullgjord kurs krävs minst 75 % närvaro på de undervisningsmoment som beskrivs i kursplanen. Frånvaro från seminarier kompenseras genom kompletteringsuppgift som beslutas av kursansvarig lärare. Vid frånvaro på mer än 25 % krävs synnerliga skäl, som också bedöms av kursansvarig lärare, för att slutbetyg på kursen ska kunna ges.

Undervisningstillfällen i kursen kan komma att genomföras på engelska.

Examination

Kursen examineras genom obligatoriska seminarier, ett skriftligt PM (PM 7,5 hp) och skrivning (Skrivning 7,5 hp). Vid seminarierna fordras aktivt deltagande och genomförande av redovisningsuppgifter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

Notera att angivna undervisningsformer kan komma att ändras till självstudier om studentantalet är mycket litet.

Övergångsbestämmelser

En student har rätt att tentera denna kurs enligt denna kursplan i tre terminer efter aktuellt kurstillfälle. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges endast undervisning enligt senast antagna kursplan.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin