Psykologi B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PS082

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PS082
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 3 mars 2023
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Allmänt

Kursen består av fyra delkurser:

Biologisk och emotionspsykologi, 7,5 hp

Kognitionspsykologi, 7,5 hp

Socialpsykologi, 7,5 hp

Utvecklingspsykologi, 7,5 hp

Behörighetskrav

Psykologi A eller motsvarande

Mål

Delkurs 1: Biologisk och emotionspsykologi  7,5 hp

Efter genomgången delkurs skall studenten kunna:

- översiktligt redogöra för olika perspektiv och teorier avseende hur nervsystemet tar emot och förmedlar information till kroppens olika delar samt initierar rörelse,

- översiktligt redogöra för aktuella teorier för hjärnfunktion, såsom lokaliserade teorier eller nätverksbaserade teorier, samt ge exempel på för- och nackdelar med dessa teorier,

- redogöra för hur hormonell signalering och biologiska rytmer kan påverka beteende med avseende på sömn/vakenhet, stressrespons och könsskillnader, 

- beskriva hur den neurobiologiska grunden relaterar till vanligt förekommande psykopatologi såsom ångest, uppmärksamhetsstörning, beroende eller emotionsreglering,

- beskriva varför djurmodeller används inom klinisk forskning för att studera mänskligt mående/beteende samt vilka svårigheter som kan uppkomma vid s k translationell forskning,

- värdera förtjänster och brister i såväl experimentella som icke-experimentella forskningsmetoder.

Delkurs 2: Kognitionspsykologi  7,5 hp

Efter genomgången delkurs skall studenten kunna:

- återge samt kritiskt diskutera aktuella, centrala teoretiska kognitionspsykologiska förklaringsmodeller,

- redogöra för psykologiska mekanismer, forskningsmetoder och resultat från olika centrala kognitiva områden som t ex minne, uppmärksamhet, kategorisering beslutsfattande,

- återge resultat från tillämpad kognitionspsykologisk forskning inom flera olika områden och diskutera implikationer för områden som t ex trafik, vittnespsykologi och beslutsfattande,

- utifrån kognitionspsykologiska principer ge egna förslag på tillämpningar vid t.ex. inlärningssituationer,

- välja mellan olika parametriska och icke-parametriska metoder för statistisk prövning och sedan genomföra en statistisk prövning,

- tillämpa statistikprogram för grundläggande statistiska analyser.

Delkurs 3: Socialpsykologi  7,5 hp

Efter genomgången delkurs förväntas studenten kunna:

- redogöra för fenomen som undersöks inom experimentell socialpsykologi,

- redogöra för teorier inom experimentell socialpsykologi,

- applicera begrepp inom experimentell socialpsykologi på vardagliga fenomen,

- designa en experimentell studie av ett socialpsykologiskt fenomen,

- designa en sambandsstudie av ett socialpsykologiskt fenomen,

- tillämpa grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp på det psykologiska kunskapsområdet,

- kritiskt värdera slutsatser från en vetenskaplig studie,

- tillämpa samtalsfärdigheten aktivt lyssnande.

Delkurs 4: Utvecklingspsykologi  7,5 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

- redogöra för huvuddragen i biologisk, kognitiv och socioemotionell typisk utveckling i relation till atypisk utveckling i dessa områden,

- beskriva förklaringsmodeller inom utvecklingspsykopatologi,

- och diskutera hur olika psykiatriska störningar kan ta sig uttryck hos barn och ungdomar, samt specifikt beskriva huvudkriterier enligt DSM-systemet för vissa diagnoser såsom ADHD, autism, depression och ätstörning,

- beskriva och diskutera underliggande faktorer och förklaringsmodeller för utvecklingspsykopatologiska diagnoser och fenomen,

- beskriva och diskutera hur stress i familjen kan påverka det psykologiska välmående hos barn och föräldrar,

- beskriva och diskutera kön, genus, kultur och socioekonomisk tillhörighet för utvecklingspsykologiska fenomen.

Innehåll

Delkurs 1: Biologisk och emotionspsykologi:

Kursen ger en översikt av centrala teorier avseende nervsystemets bearbetning av information och hur detta påverkar

kroppsliga reaktioner och beteenden. Du får lära dig hur neurobiologi relaterar till psykologiska tillstånd såsom vid stress

eller psykopatologi. Kursen ger en orientering om betydelsen av s k translationell forskning dvs utbytet mellan

grundforskning och klinisk verksamhet.

Delkurs 2: Kognitionspsykologi:

Kursen ger en introduktion till kognitionspsykologi och behandlar tänkande och kunskapsprocesser, med minne som en

central komponent. Några områden som berörs är, kunskapsrepresentation, beslutsfattande, visualisering, språk och

problemlösning. Vidare ges som påbyggnad en bred översikt av forskning inriktad mot en tillämpning av forskningsresultat

och principer utifrån dessa olika områden på olika samhälleliga problem. Här berörs tillämpningar mot områden som

exempelvis trafik, vittnespsykologi och beslutsfattande.

Delkurs 3: Socialpsykologi:

Kursen är uppdelad på två moment, det ena avhandlar socialpsykologisk teori och forskning (6 hp) och det andra består

av färdighetsträning i samtalsmetod (1,5 hp).

Delkurs 4: Utvecklingspsykologi:

Kursen syftar till att belysa människans typiska utveckling, samt presentera grundläggande begrepp, fenomen och perspektiv inom området utvecklingspsykopatologi.

Kursen är indelad i två delar:

A. Den typiska utvecklingen:

- biologisk utveckling,

- kognitiv utveckling ur ett informationsprocessperspektiv,

- socioemotionell utveckling (emotionsreglering, anknytning).

B. Utvecklingspsykopatologi:

- förekomst, utveckling, prevention och behandling av utvecklingspsykopatologiska funktionsnedsättningar. Kursen lägger här extra fokus på koncentrationsproblem och hyperaktivitet (ADHD), autismspektrumstörningar, uppförandestörning, ätstörningar, och depression,

- föräldrastress och dess konsekvenser för familjen och barnet,

- risker i barnets hemmiljö; barn som kränks och far illa i hemmet,

- betydelsen av hjärnskada, annan fysisk sjukdom, och mental retardation för utvecklingen hos barn och ungdom.

Undervisning

Delkurs 1: Biologisk och emotionspsykologi:

Undervisningen ges i form av föreläsningar och gruppdiskussioner.

Delkurs 2: Kognitionspsykologi:

Undervisningen ges i form av föreläsningar och gruppdiskussioner.

Delkurs 3: Socialpsykologi:

Undervisningen består av lektioner, demonstrationer, seminarier, gruppövningar, instuderingstillfällen i grupp, laborationer och praktiska övningar. Kursen är uppdelad på två moment, det ena avhandlar socialpsykologisk teori och forskning (6 hp) och det andra består av färdighetsträning i samtalsmetod (1,5 hp).

Delkurs 4: Utvecklingspsykologi:

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier med fördjupningsuppgifter, gruppövningar.

Examination

Delkurs 1: Biologisk och emotionspsykologi:

Examination sker via seminarier och individuellt skriftligt prov.

Delkurs 2: Kognitionspsykologi:

Examination sker med individuellt skriftligt prov.

Delkurs 3: Socialpsykologi:

Kursen examineras skriftligt samt i form av skriftliga och muntliga redovisningar i samband med gruppövningar och

laborationer. Examination sker också genom deltagande i obligatoriska gruppövningar/undervisningstillfällen,

färdighetsövningar, seminarier och laborationer. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även

i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

Delkurs 4: Utvecklingspsykologi:

Bedömning av studentens kunskaper sker på följande sätt:

1. Skriftlig tentamen (5,5 hp)

2. Skriftliga inlämningsuppgifter, samt deltagande i diskussionsseminarier, (2 hp).

3. Aktivt deltagande under gruppövningar.

Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

Övriga föreskrifter

Övriga krav, förutsättningar och villkor för deltagande i och fullgörandet av kursen, t.ex. obligatorisk närvaro och utformning av egna arbeten framgår av information vid kursstarten. Student som ej uppfyller föreskrivna krav för betyget godkänd ges vanligen tillfälle att ta igen resterande moment nästkommande termin.

Föreskrifter gällande betyg på kursen:

På kursen används betygsskalan underkänd, godkänd och väl godkänd. För att erhålla betyget väl godkänd på hela kursen (30 hp) krävs väl godkänd på tre av följande fyra delkurser: Biologisk och emotionspsykologi, Kognitionspsykologi, Socialpsykologi och Utvecklingspsykologi.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin