Makt, jämlikhet och transformation

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3BO006

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3BO006
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Lärande för hållbar utveckling och global hälsa A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 16 maj 2023
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Allmänt

Kursen är en obligatorisk kurs för studenter antagna till Masterprogrammet i implementering, transformativt lärande och hållbarhet, men kan även ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Vid kursens slut ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • att utifrån exempel från verkligheten identifiera frågor som rör jämlikhet i relation till omställningsprocesser inom global hälsa och hållbarhet formulera problemställningar som syftar till att belysa maktrelationer samt olika perspektiv på sådana omställningsprocesser.

Färdigheter och förmåga

  • Analysera frågeställningar som rör jämlikhet inom global hälsa och hållbarhet, inklusive bakomliggande drivkrafter samt möjliga lösningar.
  • Utvärdera  jämlikhetsdimensioner inom dilemman som uppkommer i samband med implementering av omställningsprocesser som rör hälsa och hållbarhet, med fokus på olika intressenter och lärandeprocesser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera kritiskt över insatser centrerade på jämlikhet i fråga om global hälsa och hållbarhet inom politik, praxis och forskning, inklusive deras utformning och facilitering.

Innehåll

Denna kurs fokuserar på den roll social jämlikhet har i global hälsa och hållbarhetstransformationer, särskilt i sammanhang där processer med fokus på intressenter och lärande tillämpas som policyinstrument för att hantera dilemma kring implementering. Kursen erbjuder en praktisk förståelse för hur aktörer, till exempel regeringar, företag och lokalsamhällen kan bestridaoch rekonstruera visioner ochagendorför implementeringen av åtgärder för hållbarhet och hälsa för alla. Detta innebär att respektfullt men kritiskt ta sig an olika intressen och synsätt genom transformativ dialog, där vetenskap och andra former av kunskap används - som exempelvis från urfolk, lokalsamhällen, tjänstepersoner och anställda i privat sektor.

Kursen utgår från ett brett spektrum av kritisk socialteori, som innefattar radikal demokrati, kritisk institutionalism, politisk ekologi, kritiskt systemtänkande, rättighetsbaserade förhållningssätt, feministiska teorier, dekolonisering och vetenskaplig och lokal kunskap. Genom undervisningen strävar kursen att inspirera studenter att ta en aktiv del i socialt förändringsarbete som syftar till att åtgärda ojämlikheter och främja en agenda inspirerad av deltagande- och  handlingsinriktad forskning. En central fråga som behandlas under denna kurs är hur transformativ dialog och gemensamt lärande kan möjliggöra mer rättvisa hälso- och hållbarhetsresultat trots förekomsten av begränsande politiska strukturer och befästa maktobalanser.

Kursen är strukturerad runt tre sammankopplade teman:

i) Förståelse av jämlikhetsutmaningar i global hälsa och hållbarhetsomställningar

ii) Undersökningar av styrmedel för att adressera jämlikhetsutmaningar med fokus på intressenter och lärande .

iii) Möjliggörande av interventioner med fokus på jämlikhet i policy, praktik och forskning.

Undervisning

Kursen består av föreläsningar samt obligatoriska seminarier och övningar som görs självständigt eller gruppvis.  All undervisning är interaktiv och studenterna uppmuntras att utnyttja sina egna erfarenheter, t ex från personliga upplevelser och arbete.  All undervisning sker på engelska.

Examination

Examinationen  består av både en slutlig skriftlig och muntlig tentamen, godkänt deltagande i obligatoriska seminarier och genomförande av obligatoriska övningar som görs självständigt eller gruppvis .  För att bli godkänd på kursen måste studenten få godkänt på tentamen, seminarier och övningar. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. All examination utförs på engelska.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin