Digitala interventioner i psykologi

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2PS111

Kod
2PS111
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi A1N
Betygsskala
Underkänd (F), tillräcklig (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B), utmärkt (A)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 31 mars 2023
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp med 90 hp psykologi varav minst 7,5 hp metod och statistik. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse:

  • Beskriva olika typer av digitala interventioner som är relevanta vid bedömning och behandling av psykiatriska och närliggande somatiska tillstånd, till exempel internetbaserad psykologisk behandling och Virtual Reality.
  • Förklara för området relevanta begrepp.
  • Redogöra för studieupplägg och forskningsmetodik som vanligen används vid utvärderingen av digitala interventioner, såsom randomiserade kontrollerade studier.
  • Redogöra för evidensläget gällande olika typer av digitala interventioner.
  • Redovisa digitala interventioners fördelar och nackdelar jämfört med sedvanliga insatser gällande sådana faktorer som kostnadseffektivitet och implementering.

Färdighet och förmåga:

  • Jämföra olika digitala interventioner utifrån relevans, implementeringsmöjligheter och patient- respektive samhällsnytta.
  • Diskutera hur olika faktorer kan påverka implementeringen av digitala interventioner, exempelvis demografisk sammansättning och organisatorisk kontext.
  • Skapa en studie för en digital intervention som skulle kunna användas för ett specifikt psykiatriskt eller närliggande somatiskt tillstånd.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • Granska kvantitativa och kvalitativa studier på området och värdera deras respektive bidrag till forskningsläget om digitala interventioner.
  • Nagelfara systematiska översikter och meta-analyser på området och avgöra det aktuella kunskapsunderlaget för digitala interventioner.
  • Bedöma olika mätmetoder som kan vara relevanta för digitala interventioner med betoning på deras psykometriska egenskaper.
  • Reflektera över digitala interventioners roll och implikationer inom sjukvårdssystem och samhälle.

Innehåll

Digitala interventioner i psykologi inbegriper insatser som vanligen ges ansikte-mot-ansikte inom ramen för sedvanlig vård, men vilka överförs till nya format, till exempel internetbaserad psykologisk behandling och Virtual Reality. Kursen syftar till att ge en förståelse för digitala interventioner och deras relevans i sjukvårdssystem och samhälle. Kursen ger en översikt av rådande evidensläge för digitala interventioner och faktorer rörande kostnadseffektivitet och implementering. Kursen bidrar även med kunskap om studieupplägg och forskningsmetodik som vanligen tillämpas för digitala interventioner. Vidare ger kursen praktisk övning i att skapa en studie gällande en digital intervention som skulle kunna omsättas för ett specifikt psykiatriskt eller närliggande somatiskt tillstånd.

Undervisning

Undervisning ges i form av föreläsningar, uppgifter, gruppövningar och seminarier.

Examination

Examination sker i form av deltagande vid seminarier, gruppövningar, muntlig presentation och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin