Autism och relaterade funktionsvariationer
Kursplan, Avancerad nivå, 2PS113
- Kod
- 2PS113
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (F), tillräcklig (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B), utmärkt (A)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 31 mars 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Behörighetskrav
Kandidatexamen om 180 hp med 90 hp psykologi varav minst 7,5 hp metod och statistik. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska).
Mål
kunna redovisa och kontrastera aktuella teoretiska perspektiv på autism och andra utvecklingsrelaterade funktionsvariationer, med fokus på teorier knutna till psykologisk funktion/utveckling.
kunna beskriva och problematisera aktuell psykologisk forskning inom området.
kunna redovisa vad forskningen säger om samband mellan olika NPF diagnoser.
kunna redogöra för aktuella perspektiv kring kön och genus i relation till utvecklingsrelaterade funktionsvariationer.
visa, beskriva och problematisera om olika perspektiv knutna till begreppet 'neurodiversitet'.
kunna analysera och komma med förslag till olika sätt som individer med funktionsvariationer kan bli mer delaktiga i samhälle och arbetsliv, samt kring stöd och insatser i skolan.
kunna visa exemplifiera för hur kulturen vi lever i påverkar synen på autism och andra funktionsvariationer.
visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom området.
Innehåll
Kursen bygger vidare på tidigare kursmoment inom utvecklingspsykologi, och ger studenterna en möjlighet att fördjupa sig i aktuella frågor, både inom grundforskning och tillämpade/samhällsfrågor i relation till autism och andra neuropsykiatriska diagnoser.
Undervisning
Kursen bygger på studentledd aktivitet och innehåller inga föreläsningar. Grundmodellen är att studenterna läser litteratur inom ett visst delområde och söker kompletterande material individuellt med stöd av instuderingsfrågor för att sedan diskutera i små grupper. Dessa seminarier, som leds av studenterna själva med en lärare närvarande som 'bollplank', redovisas genom rapporter eller muntliga redovisningar där studenterna bland annat ombeds beskriva och diskutera viktiga begrepp och deras relationer. Litteraturen består av teoretiska, empiriska och populärvetenskapliga artiklar.
Examination
Aktivt deltagande i gruppdiskussioner, rapportskrivande samt en skriftlig tentamen.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.