Transdiagnostisk och processbaserad KBT

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2PP527

Kod
2PP527
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 31 mars 2023
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Antagen till psykoterapeutprogrammet.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Redogöra för

  • Historisk framväxt och nuvarande status för transdiagnostisk och processbaserad KBT;
  • Likheter och skillnader mellan transdiagnostisk, syndromspecifik och generisk KBT;
  • Transdiagnostiska mekanismer (processer) och modeller;
  • Klassifikationer av transdiagnostiska behandlingar - manualiserade, individanpasssade etc.;
  • Transdiagnostiska och processbaserade modeller för fallformulering;
  • Evidensen för olika transdiagnostiska och processbaserade KBT-tillämpningar;
  • Vilka KBT-metoder som bör väljas för att påverka olika transdiagnostiska processer.

Färdighet och förmåga

  • Identifiera transdiagnostiska mekanismer (processer);
  • Utforma en transdiagnostisk fallformulering;
  • Upprätta en transdiagnostisk behandlingsplan (mål och interventioner);
  • Delge klienten, såväl skriftligt som muntligt, den transdiagnostiska fallformuleringen och behandlingsplanen;
  • Tillämpa KBT utifrån ett transdiagnostiskt (processinriktat) arbetssätt;
  • Beakta socio-ekonomiska och kulturella faktorer, genus samt ålder vid tillämpningen av  transdiagnostisk KBT;
  • Utvärdera behandlingseftekten av transdiagnostisk KBT med relevanta mekanismmål.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Jämföra och värdera transdiagnostisk KBT med syndromspecifik och generisk KBT;
  • Granska och värdera evidensen för transdiagnostiska och processbaserade KBT-tillämpningar;
  • Reflektera kring betydelsen av socio-ekonomiska och kulturella faktorer, genus samt ålder vid tillämpningen av transdiagnostisk och processbaserad KBT;
  • Granska och värdera transdiagnostisk och processbaserad KBT i allmänhet, utmaningar och möjligheter;
  • Reflektera kring och värdera etiska dilemman vid tillämpningen av transdiagnostisk KBT.

Innehåll

Kursen innehåller en fördjupning av tidigare, mer översiktliga, utbildningsinslag om transdiagnostisk och processbaserad KBT.

Undervisning

Undervisning ges i form av föreläsningar, kliniska demonstrationer, gruppövningar, praktisk färdighetsträning och litteraturseminarier.

All undervisning är obligatorisk. Detta då undervisningen i stor utsträckning är en kombination av föreläsningar, diskussioner och praktisk färdighetsträning. Förutom obligatorisk närvaro krävs därför även ett aktivt deltagande av de studerande.

Vid frånvaro om högst 20 % av undervisningen bedömer examinator vilka ersättningsuppgifter som ska ges för de undervisningstillfällen som studenten varit frånvarande. Vid mer än 20 % frånvaro under momentet kan det inte godkännas via ersättningsuppgifter. Student som inte erhållit betyget Godkänd till följd av frånvaro över 20 % ges tillfälle att ta igen detta inslag i utbildningen vid nästkommande kurstillfälle.

Examination

Examination sker i form av muntliga och skriftliga kunskapsprov och praktiska färdighetsprov.

Övriga föreskrifter

Studerande med grundyrket psykolog, och som önskar att utbildningen även skall leda till Uppsala universitets Specialistkompetens i klinisk psykologi, läser inom programmets ram olika former av anpassade kurser, eller tillägg inom kurser, reserverade för psykologer. På aktuell kurs ingår inga tillägg för psykologer.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin