Forskningsmetoder kring läkemedelsanvändning
Kursplan, Avancerad nivå, 3FS014
- Kod
- 3FS014
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Farmaceutisk vetenskap A1N, Läkemedelsanvändning A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid farmaceutiska fakulteten, 15 juni 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för farmaci
Allmänt
Kursen kan ingå i apotekarprogrammet och masterprogrammet i läkemedelsanvändning.
Behörighetskrav
150 hp inom biomedicin och/eller farmaceutisk vetenskap. Tidigare studier ska innehålla epidemiologi motsvarande 5,5 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
* förklara olika typer av kvalitativa och kvantitativa studier som kan användas för att beskriva, analysera, förstå och förbättra läkemedelsanvändning
* ange skillnaden mellan primär och sekundär datainsamling samt beskriva för- och nackdelar med olika datakällor
* formulera forskningsfrågor samt välja relevant metod utifrån respektive forskningsfråga
* tillämpa kvantitativa och kvalitativa analysmetoder
* beskriva hur forskning inom läkemedelsanvändning kan komma till nytta i samhället
* designa, genomföra, samt muntligt och skriftligt presentera studier inom området läkemedelsanvändning
* identifiera samt diskutera styrkor och svagheter i studier om läkemedelsanvändning
* diskutera forskningsetiska aspekter av studier inom området läkemedelsanvändning
Innehåll
Kursen behandlar relevanta forskningsmetoder inom området läkemedelsanvändning. Den omfattar både kvalitativa och kvantitativa metoder för att beskriva, analysera, förstå och förbättra läkemedelsanvändning ur olika perspektiv.
Under kursen får studenterna lära sig, för studier av läkemedelsanvändning, relevanta kvantitativa och kvalitativa metoder och se hur dessa kan tillämpas. Studenterna får designa och genomföra en enklare studie inom området läkemedelsanvändning. Kursen består av föreläsningar och seminarier kring studiedesigner, insamling av primärdata, databaser, analysmetoder och forskningsetik. Dessutom diskuteras exempel på hur forskning kan användas som verktyg för att förbättra användningen av läkemedel.
Kursens tillämpade del ägnas åt att, i grupp, designa, genomföra och presentera en studie med fokus på metodfrågor.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och ett grupparbete i form av att designa, genomföra och presentera studier inom området läkemedelsanvändning.
Obligatoriska moment: kursintroduktion, examinerande seminarier med tillhörande individuella uppgifter, samt genomförande av studie inklusive skriftlig rapport i grupp samt individuell muntlig redovisning och opposition.
Kursen ges på engelska.
Examination
Muntlig tentamen sker i slutet av kursen.
För godkänd kurs krävs, förutom muntlig tentamen (2 hp), godkänt resultat på seminarier med tillhörande individuella uppgifter (2 hp) samt skriftlig rapport och muntlig redovisning inklusive opponering av genomförd studie (3,5 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Ersätter och motsvarar tidigare kurs Forskningsmetoder kring läkemedelsanvändning 3FS401.