Introduktion till religionsvetenskap på avancerad nivå
Kursplan, Avancerad nivå, 5RA001
- Kod
- 5RA001
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Religionsvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Studierektor, 25 augusti 2023
- Ansvarig institution
- Teologiska institutionen
Allmänt
Kursen kan ingå i Masterprogram i teologi och religionsvetenskap.
Behörighetskrav
Kandidatexamen inom humaniora, samhällsvetenskap, utbildningsvetenskap eller vårdvetenskap
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten ha tillägnat sig kunskaper om religioner och livsåskådningar samt deras roll i historia och nutid i så väl svensk som global kontext. Studenten ska ha utvecklat ett kritiskt förhållningssätt till olika framställningar av teologi, religion och livsåskådning och dessutom ha förvärvat färdigheter för att använda religionsvetenskapliga metoder. Studenten ska även ha fördjupat sig i en av fyra inriktningar (empirisk-praktisk, exegetisk-hermeneutisk, historisk eller filosofisk) med avseende på ämnesmässiga kunskaper och metodologiska färdigheter inom vald inriktning.
Innehåll
Vilken roll har religioner och livåskådningar spelat genom historien? Vilken funktion har de för hur människor tänker och agerar i vår samtid? Hur relaterar människor till varandra i ett mångreligiöst och pluralistiskt samhälle? Sådana och liknande frågor är utgångspunkter för vetenskapliga studier inom religionsvetenskap/teologi. Kursen ger en introduktion i religionsvetenskapens och teologins olika problemområden, teorier och metoder. Detta sker under fem delkurser där undervisningen relaterar till aktuell forskning med empirisk-praktiska, historiska, exegetisk-hermeneutiska och filosofiska perspektiv. Kursen tar sin utgångspunkt i en svensk kontext. Tonvikten läggs på judendom, kristendom och islam. I kursen ingår även introduktion till studier av hinduism och buddhism.
Delkurs 1: Att studera religion i samtiden, 4 hp
Delkursen introducerar religion som ett mångfacetterat fenomen i det nutida samhället. Kursen presenterar konkreta exempel på olika uttryck för religion och visar hur de kan tolkas med hjälp av olika teorier, metoder och perspektiv. Kursen ger därutöver grundläggande träning i att analysera samtiden i relation till religionsvetenskapliga frågeställningar.
Delkursmål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- ge exempel på hur religion kommer till uttryck på individ-, grupp-, organisations- och samhällsnivå,
- redogöra för några empiriska metoder och diskutera vilken kunskap om religion i samtiden dessa metoder ger,
- redogöra för och använda ett par teorier om religion på samtida exempel,
- redogöra för och diskuterar hur olika källor, avsändare och målgrupper påverkar skilda framställningar av religion
Examination
- Hemskrivning (2,5 hp)
- Seminarier (1,5 hp)
Delkurs 2: Religioner i historia och nutid, 9 hp
Delkursen behandlar hinduism, buddhism, judendom, kristendom och islam. Fokus ligger på historiskt formativa perioder och hur religionerna har vuxit fram utifrån politiska, geografiska och sociala sammanhang samt i relation till varandra. Perspektiv som kultur, mångfald och genus behandlas genomgående. Under delkursen presenteras och diskuteras texter, tolkningstraditioner, grundtankar, läroinnehåll, symboler och bildanvändning. Delkursen ger exempel på hur människor har utövat dessa religiösa traditioner och hur de praktiseras idag.
Delkursmål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för huvuddragen i hinduism, buddhism, judendom, kristendom och islam samt dessa traditioners historiska framväxt utifrån kronologiska, idémässiga/teologiska och geografiska aspekter,
- identifiera och förstå konsekvenser av formativa perioder inom hinduism, buddhism, judendom, kristendom och islam,
- beskriva och diskutera framväxten av olika praktiker och ge exempel på hur hinduism, buddhism, judendom, kristendom och islam framträder som levd religion.
Examination
- Hemskrivning (6 hp)
- Seminarier (3 hp)
Delkurs 3: Bibeln och Koranen, 4,5 hp
Delkursen ger en introduktion till textsamlingarna Hebreiska bibeln (Gamla testamentet), Nya testamentet och Koranen och en inblick i texternas olika genrer, innehåll och tillkomst. Under delkursen läses och jämförs olika källtexter med speciellt fokus på centrala teologiska teman och viktiga gestalter. Vidare introduceras olika judiska, kristna och muslimska tolkningstraditioner, liksom ett vetenskapligt förhållningssätt till texterna.
Delkursmål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- översiktligt redogöra för innehållet i Bibeln och Koranen, såsom gudsbilder och viktiga gestalter,
- översiktligt redogöra för de historiska sammanhang som texter i Bibeln och Koranen har tillkommit,
- uppvisa kunskap om olika textgenrer och diskutera hur Bibelns och Koranens textsamlingar sammanställts,
- analysera och diskutera innehållet i ett urval av texter.
Examination
- Hemskrivning (3 hp)
- Seminarier (1,5 hp)
Delkurs 4: Livsåskådningar, 5 hp
Delkursen behandlar vad livsåskådningar är och vilka funktioner de kan ha i människors liv. Uppfattningar om Gud, människa, natur, samhälle och moral studeras ur ett livsåskådningsperspektiv. Under delkursen diskuteras religiösa och sekulära livsåskådningar, individ- och kollektivorienterade livsåskådningar samt relationen mellan livsåskådningar och maktordningar. Vidare undersöks hur man kan bedöma rimligheten i skilda förhållningssätt till andra människors religiösa eller sekulära livsåskådningar. Genomgående tränas förmågan att kritiskt granska och argumentera för eller emot livsåskådningsmässiga ställningstaganden.
Delkursmål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- redogöra och visa förståelse för vetenskapliga perspektiv på vad livsåskådningar kan vara, hur de fungerar och hur de kan gestaltas,
- diskutera några samtida livsåskådningsrelaterade teman som gudsbild, människosyn, etiska förhållningssätt och religiös mångfald,
- analysera och diskutera ett urval av historiska och samtida uttolkningar av kristen och muslimsk teologi, filosofi och etik,
- argumentera för ett eget ställningstagande till något livsåskådningsrelaterat problem,
Examination
- PM (3,5 hp)
- Seminarier (1,5hp)
Delkurs 5: Individuell fördjupningskurs, 7,5 hp
Delkursen innebär fördjupning i en av fyra inriktningar (empirisk-praktisk, exegetisk-hermeneutisk, historisk eller filosofisk) med avseende på ämnesmässiga kunskaper och metodologiska färdigheter inom vald inriktning.
Delkursmål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för, analysera och kritiskt granska problemområden och aktuell vetenskaplig debatt inom relevant forskningsfält
- uppvisa ämnesmässiga kunskaper och metodologiska färdigheter inom vald inriktning.
Examination
PM (5,5 hp)
Muntlig presentation (2 hp)
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Seminarierna är obligatoriska. Undervisningstillfällen kan komma att genomföras på engelska.
Vid ett mycket litet studentantal kan angivna undervisningsformer komma att ändras till självstudier.
Examination
Examinationen på kursen genomförs i form av hemskrivningar, PM, seminarier och muntlig framställning, se examination under respektive delkurs.
Samtliga examinatoriska moment betygssätts med U-G-VG.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från de angivna examinationsformerna och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
God färdighet i att läsa engelska förutsätts. Studenten förutsätts under hela kursen arbeta självständigt.
Övergångsbestämmelser
Om kursen upphör eller genomgår större förändringar ges tre examinationstillfällen enligt denna kursplan under tre terminer. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan examination ske även senare.