Mat - hållbarhet, säkerhet och samhälle

5 hp

Kursplan, Grundnivå, 1MV022

Kod
1MV022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 januari 2024
Ansvarig institution
Institutionen för geovetenskaper

Allmänt

Kursen ingår i biområde Hållbar utveckling.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för hur olika aspekter av  livsmedelsproduktion och -konsumtion kan sammankopplas med frågor som rör hållbar utveckling och matsäkerhet;
  •  förklara hur matförsörjning kan påverkas av och påverka klimatförändringar och andra samhällsutmaningar;
  •  ge exempel på och kritiskt diskutera en aktörs arbete för hållbar matproduktion eller -konsumtion.

Innehåll

Denna kurs ger en introduktion till matförsörjning och dess roll för hållbar utveckling. Mat används som ett konkret exempel för att illustrera samspelet mellan olika dimensioner av hållbar utveckling på olika skalor.

Kursen ger en bred och allmänbildande överblick av livsmedelsförsörjning som täcker allt från jordbruk och annan matproduktion till miljöpåverkan från olika kostval och frågor runt matsäkerhet. Kursen belyser exempelvis frågor som hållbarhet i globala och lokala livsmedelssystem, hur jordbruk påverkas av och påverkar klimatförändringar och andra hållbarhetsutmaningar, matkonsumtion och globala flöden av livsmedel, samt hur olika aktörer arbetar för att bidra till en hållbar matförsörjning.

Den första delen av kursen ger en övergripande introduktion till olika viktiga områden som rör matförsörjningen, medan den andra delen utgör ett projektarbete där studenter själva får undersöka olika aspekter av hur mat och hållbar utveckling hänger samman.

Kursen vänder sig speciellt till de som är intresserade av matfrågor eller på olika sätt jobbar med livsmedel och vill ha en mer övergripande bild av den roll livsmedel spelar för hållbar utveckling.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och inlämningsuppgifter. Föreläsningarna ges av gästföreläsare från olika akademiska discipliner samt andra relevanta samhällssektorer. Undervisningsformen, inklusive projektarbetet i kursen, bjuder in till aktivt studentdeltagande, kritiskt tänkande och samverkan med andra studenter på kursen.

I slutet av kursen skrivs en individuell projektrapport där studenten fördjupar sig i en fråga med koppling till kurstemat.

Examination

Inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i seminarier (2hp), individuell skriftlig projektrapport (3hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

Omexamination av aktivt deltagande sker i första hand genom omseminarium eller webbaserade uppgifter. Om student efter erbjudet omseminarium inte uppnått godkänt på de moment som kräver aktivt deltagande kan examinator även här besluta om en alternativ examinationsform.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin