Pedagogik B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE302

Kod
4PE302
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 7 september 2023
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen kan ingå i beteendevetenskapligt kandidatprogram. Kursen ingår i kandidatprogrammet i pedagogik med inriktning mot barn och unga.

Behörighetskrav

Minst 22,5 hp från Pedagogik A

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska få grundläggande kunskaper om olika teoretiska perspektiv, forskningstraditioner, centrala begrepp och teman inom Pedagogik och består av fyra delkurser om vardera 7,5 högskolepoäng:

  • Pedagogiska perspektiv på ledarskap 7,5 hp
  • Att tala och samtala: Kommunikation och samtalspraktiker 7,5 hp
  • Samhället och människan: utbildning och medborgarfostran 7,5 hp
  • Projektarbete 7.5 hp

Delkurs 1: Pedagogiska perspektiv på ledarskap

I kursen behandlas ledarskap inom utbildning, arbetsliv, fritids- och familjesammanhang. Kursens syfte är att utveckla praktiska färdigheter i ledarskap, samt förmågan att jämföra och granska olika ledarskapsideal kopplat till centrala teorier om ledarskap, lärande och fostran.

Mål:

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • diskutera och jämföra centrala teorier om ledarskap, lärande och fostran i olika institutionella sammanhang, som rör barn, unga eller vuxna
  • analysera olika former av ledarskap och ledarskapsideal i samhället utifrån olika perspektiv (t.ex. värdegrunds-, makt- eller genusperspektiv)
  • leda och instruera en mindre grupp eller individ i en planerad pedagogisk aktivitet.

Innehåll:

  • Centrala teorier om ledarskap, lärande och fostran
  • Ledarskap i olika institutionella sammanhang som rör barn, unga eller vuxna
  • Planering och ledning av pedagogiska aktiviteter, t.ex. undervisning eller mentorskap

Delkurs 2: Att tala och samtala - kommunikation och samtalspraktiker

Kursens syfte är att ge en orientering i perspektiv och metoder som rör kommunikation och samtalspraktiker med särskilt fokus på sociala processer och maktrelationer. Kursen innehåller också praktiska moment som syftar till att träna kommunikativa färdigheter, samt ge verktyg för att analysera samtal utifrån teoretiska perspektiv.

Mål:

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och kritiskt reflektera över teoretiska begrepp och perspektiv gällande kommunikation och samtal
  • identifiera och jämföra metoder och kommunikativa strategier i samtal
  • genomföra grundläggande analyser av samtal
  • planera och genomföra olika formella samtal.

Innehåll:

  • Begrepp och perspektiv inom kommunikations- och samtalsforskning
  • Samtal som förändrings- och utvecklingsinstrument
  • Planering, genomförande och analys av olika typer av formella samtal   

Delkurs 3: Samhället och människan - utbildning och medborgarfostran

Syftet med kursen är att fördjupa förståelsen för hur olika samhällsideal gällande kunskap, lärande, normer och värden etablerats och förändrats över tid och hur detta påverkat utformningen av skola och utbildning. Kursen behandlar hur samhället och dess institutioner organiserar och styr utbildning, samt hur detta bidrar till att fostra individer, medborgare och arbetstagare.

Mål:

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och jämföra centrala vetenskapliga och samhälleliga perspektiv på kunskap, lärande och medborgarfostran
  • beskriva, analysera och diskutera olika sätt att organisera utbildning och hur det förändrats över tid
  • ge exempel på hur traditioner upprätthålls och omformas inom och genom utbildningsinstitutioner
  • identifiera och diskutera konsekvenser för barn, unga och vuxna av olika utbildnings- och medborgarideal. 

Innehåll:

  • Teorier och traditioner kring kunskap, lärande och medborgarfostran
  • Utbildningsinstitutioners framväxt och utveckling i ett svenskt och ett internationellt perspektiv
  • Styrning och organisering av utbildning och annan pedagogiskt inriktad verksamhet (läroplansteori)
  • Barns, ungas och vuxnas olika förutsättningar, behov och intressen i relation till samhällets utbildningskrav och medborgarfostran

Delkurs 4: Projektarbete

Kursens syfte är att utveckla grundläggande kunskaper i att formulera ett pedagogiskt problem och genomföra en undersökning som redovisas i skriftlig form. Kursen ger även en orientering i olika vetenskapliga forskningsmetoder, god forskningssed, vetenskapligt skrivande och referenshantering. Undersökningen genomförs i mindre grupper som ett projektarbete.

Mål:

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • genomföra och avrapportera en vetenskaplig undersökning inom pedagogik som kunskapsområde
  • söka och sammanställa forskning inom valt problemområde
  • motivera val av metod
  • analysera empiri med hjälp av teorier och begrepp
  • diskutera egna och andras undersökningar på ett grundläggande sätt.

Innehåll:

  • Innehåll och form i en vetenskaplig uppsats
  • Forskningsöversikt
  • Insamling av material
  • Analys av insamlat material
  • Vetenskapligt skrivande och referenshantering
  • God forskningssed
  • Opponering och ventilering

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops, handledning och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen och muntlig presentation.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin