Design av elektriska motorer
Kursplan, Avancerad nivå, 1EL204
- Kod
- 1EL204
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Elektroteknik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2 oktober 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för elektroteknik
Behörighetskrav
120 hp inom teknik/naturvetenskap, varav minst 15 hp inom elektroteknik. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- dimensionera en permanentmagnetiserad synkronmotor med hög verkningsgrad med hjälp av datorbaserade hjälpmedel,
- utföra enklare analytiska designberäkningar för en elmotor baserade på Maxwells ekvationer och göra beräkningar med olika poler,
- variera och optimera designen av den magnetiska kretsen i en elmotor,
- föreslå förändringar i den magnetiska, elektriska, mekaniska eller termiska designen av en elmotor och redogöra för följderna därav,
- redogöra för vad aktiv fältförsvagning innebär och varför man använder det,
- kritiskt analysera olika sorters elmotorers funktion samt innovativa motordesigner.
Innehåll
Olika sorters elmotorer för elektriska framdrivningssystem. Design av permanentmagnetiserade synkronmotorer. Magnetiska och magnetiskt kopplade kretsar. Principer för elektromekanisk energiomvandling. Konstruktion av synkronmotorn. Elektriska och magnetiska materialparametrar. Förluster, normaldrift, felfall och transienter i elmotorn. Aktiv fältförsvagning, magneters arbetskurva och risk för avmagnetisering av magneter. Mekanisk design av en elmotor samt kylsystem. Motordesign med Finite Element Method (FEM) verktyg. Alternativa och innovativa motortyper. Grundläggande principer för motorstyrning, inklusive start och förändring av rotationsriktning.
Undervisning
Föreläsningar, lektioner och laborationer.
Examination
Skriftlig tentamen samt laborationer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.