Examensarbete i logopedi - magisternivå
Kursplan, Avancerad nivå, 3LG070
- Kod
- 3LG070
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Logopedi A1E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 11 september 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.
Mål
Examensarbete del 1, vårtermin: 7,5 hp
Studenten ska för godkänd kurs kunna:
- med självständighet planera ett vetenskapligt arbete som sätts i sitt teoretiska och kliniska sammanhang
- identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar och forskningsetiska överväganden med relevans för ämnesområdet
- visa förståelse för den vetenskapliga processen och betydelsen av forskningsetik
- söka litteratur i forskningsdatabaser för de angivna frågeställningarna
- presentera en projektplan för sitt vetenskapliga arbete, inklusive etiska överväganden, samt sakligt kunna opponera på annans projektplan.
Examensarbete del 2, hösttermin: 22,5 hp
Studenten ska för godkänd kurs kunna:
- med självständighet genomföra, analysera och dra slutsatser samt inom given tidsram skriva ett vetenskapligt arbete som sätts i sitt teoretiska och kliniska sammanhang
- visa insikt i områdets vetenskapliga grund samt insikt i såväl aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete som sambanden mellan vetenskap, beprövad erfarenhet och yrkesutövning
- muntligt presentera sitt arbete med hög kvalitet gällande framställning, innehåll, disposition och språkbruk
- sakligt diskutera sitt vetenskapliga arbete utifrån både styrkor och svagheter
- metodiskt och på ett sakligt sätt kritiskt granska, värdera och opponera på andra studenters vetenskapliga arbeten
- skriva en för allmänheten intressant och läsvärd populärvetenskaplig text utifrån sitt vetenskapliga arbete
- kunna disponera och skriva vetenskaplig text på god svenska alternativt engelska
Innehåll
Vid kursstart tilldelas studenter parvis (eller i undantagsfall enskilt) ett ämne som har relevans för logopedisk forskning med för ämnet lämplig handledning. Därefter planeras projektet och en projektplan utformas. Efter presentation, opposition och godkänd projektplan inklusive granskning och godkännande av etiska aspekter genomförs projektet.
Det färdiga arbetet redovisas i en uppsats som ventileras under ett avslutande seminarium med studentopponenter och examinerande lärare. I kursen ingår även att delta vid ytterligare uppsatsseminarier.
Opponent läser uppsatsen noga och diskuterar tillsammans med respondent, examinerande lärare och övriga deltagare uppsatsens styrkor och svagheter samt, bidrar med diskussionsfrågor till examinationsseminiariet. Under kursen ges även ett antal föreläsningar med relevans för uppsatsskrivande, databearbetning och forskningsetik. I kursen ingår också att skriva en populärvetenskaplig artikel om sitt projekt.
Undervisning
Undervisning sker i form av handledning, föreläsningar och seminarier. Under kursen tillämpas även peer-to-peer learning.
Examination
Examinationen är baserad på kursmålen och omfattar godkänd skriftlig och muntlig framläggning av egen projektplan och uppsats samt populärvetenskaplig artikel och opponering på kurskamraters uppsats.
Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Information om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Examinationen är målrelaterad och studenten förväntas kunna redovisa sina kunskaper på samtliga kursmål. Innehållet i undervisningstillfällena (liksom litteraturen) kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.
För godkänd kurs krävs:
- godkänt resultat på alla obligatoriska moment
- godkända skrivuppgifter
Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.