Barn- och ungdomsvetenskap B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE300

Kod
4PE300
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Barn- och ungdomsvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 7 september 2023
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i kandidatprogrammet i pedagogik med inriktning mot barn och unga.

Behörighetskrav

Minst 15 hp från Barn- och ungdomsvetenskap A

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska få grundläggande kunskaper om olika teoretiska perspektiv, forskningstraditioner, centrala begrepp och teman inom Barn- och ungdomsvetenskap och består av fyra delkurser om vardera 7,5 högskolepoäng:

  • Barn- och ungdomskulturer
  • Barn och ungdomar i utsatta livssituationer
  • Barns och ungas sociala relationer och sexualitet
  • Att beskriva och analysera omvärlden i siffror

Delkurs 1: Barn- och ungdomskulturer

Kursen syftar till att studenten ska få fördjupade kunskaper om barn- och ungdomskulturer. Kursen behandlar centrala teman och teoretiska perspektiv inom barn- och ungdomskulturforskning.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för barns och ungas kulturella uttryck och praktiker inom olika sociala arenor
  • tillämpa centrala teorier och begrepp inom barn- och ungdomskulturforskning
  • diskutera och analysera barns och ungas medieanvändande och kommunikationsformer.

Innehåll

  • Barns och ungas kulturella uttryck och praktiker, såsom lek och fritidsaktiviteter
  • Centrala teorier och begrepp inom barn- och ungdomskulturforskning (exempelvis normalitet/avvikelse, subkulturer och motkulturer, moralpanik)
  • Samtida medier och kommunikationsformer
  • Barn och unga som mediekonsumenter och -producenter

Delkurs 2: Barn och ungdomar i utsatta livssituationer

Kursen syftar till att ge kunskap om olika perspektiv på barn och ungdomars aktörskap och resiliens i utsatta och marginaliserade livssituationer. Kursen behandlar risk- och skyddsfaktorer samt bemötande.  

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva olika typer av utsatthet och marginalisering samt dessas möjliga konsekvenser för barns och ungas förutsättningar
  • redogöra för typer av stöd på individ- och samhällsnivå samt framgångsfaktorer för dessa
  • tillämpa olika teoretiska perspektiv på utsatthet och välbefinnande
  • diskutera och analysera barns och ungas utsatthet och resiliens utifrån ett barnrättsligt perspektiv.

Innehåll

  • Barn och ungdomar i utsatthet och marginaliserade positioner
  • Resiliensstärkande faktorer för barn och unga
  • Välfärdssamhällets och civilsamhällets stödfunktioner
  • Förhållningssätt och bemötande i förebyggande och stödjande arbete
  • Centrala begrepp inom forskningsfältet utsatta barndomar (såsom resiliens, våld och ojämlikhet)

Delkurs 3: Barns och ungas sociala relationer och sexualitet

Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om barns och ungas sociala relationer och sexualitet. Kursens innehåll sätts även in i ett historiskt perspektiv.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för hur villkoren för barns- och ungas sexualitet förändrats historiskt
  • redogöra för centrala teman och begrepp relaterade till sociala relationer och sexualitet
  • diskutera och analysera barns och ungas sociala relationer utifrån olika teoretiska perspektiv
  • diskutera och analysera villkor och förutsättningar för barns och ungas sexualitet.

Innehåll

  • Barns och ungas sexualitet ur ett historiskt och samtida perspektiv
  • Centrala begrepp inom området (såsom könsidentiteter, HBTQ+, integritet, samtycke, lust)
  • Centrala teman och teoretiska perspektiv på barns och ungas sociala relationer
  • Villkor och förutsättningar som påverkar barns och ungas sexualitet

Delkurs 4: Att beskriva och analysera omvärlden i siffror

Kursen syftar till att ge en grundläggande förståelse för hur barndom och ungdomstid kan beskrivas kvantitativt. Den innefattar både praktiska och teoretiska moment, såsom design och genomförande av studier samt tolkning av data.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för grundläggande kvantitativa begrepp och perspektiv
  • tillämpa och värdera olika metoder för att inhämta, beskriva och analysera kvantitativa data
  • redogöra för förutsättningar, möjligheter och utmaningar med att beskriva barn och unga med kvantitativa data
  • genomföra en kvantitativ studie.

Innehåll

  • Grundläggande statistiska perspektiv, begrepp och antaganden
  • Teorins roll i kvantitativ forskning
  • Metoder för att beskriva och dokumentera kvantitativa data
  • Beskrivande och analytisk statistik
  • Kvantitativa metoder i samhället med fokus på barn och unga

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops och seminarier. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen och muntlig presentation.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin