Kärnavfall och avveckling
Kursplan, Grundnivå, 1FA013
- Kod
- 1FA013
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik G2F, Teknik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 29 februari 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
60 hp inom teknik/naturvetenskap. Reaktorfysik, Nukleär termohydraulik och ångturbinteknik samt Kärnkraftsäkerhet ska vara genomgångna.
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- redogöra för hur radioaktivt avfall från kärnteknikindustrin och andra verksamheter klassificeras och vad det innebär för avfallshanteringen.
- förklara hur olika mätmetoder används för att karaktärisera radioaktivt avfall.
- tolka och tillämpa relevanta regelverk för olika avfalls- och avvecklingsscenarier (transporter, friklassning, rivning, slutförvar, mm).
- beskriva den svenska metoden för lagring av radioaktivt avfall samt jämföra med andra metoder som används internationellt.
- analysera resultat från livscykelanalyser av energisystem utifrån hållbarhets- och etiska aspekter.
Innehåll
Klassificering av radioaktivt avfall, från olika branscher och över hela kärnbränslecykel, med särskilt fokus på använt kärnbränsle. Olika sätt att omhänderta radioaktivt avfall. Mätmetoder för karaktärisering av olika avfallsströmmar och för äldre avfall. Friklassning av anläggningar, avveckling och rivning. Lagar, regelverk och tillsyn. Orientering om olika länders val i slutförvarsfrågan. Särskild vikt läggs vid den svenska metoden för lagring av använt kärnbränsle. Etik och hållbarhet i relation till radioaktivt avfall och jämförelse med andra energiproduktionsmetoder med hjälp av livscykelanalyser.
Undervisning
Föreläsningar, lektionsövningar, obligatoriska gästföreläsningar, obligatoriska gruppseminarier (rollspel), obligatoriskt studiebesök
Examination
Seminarieövningar (2 hp) och skriftlig tentamen (3 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.