Naturvård

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 1BG204

Kod
1BG204
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biologi G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 oktober 2023
Ansvarig institution
Institutionen för biologisk grundutbildning

Behörighetskrav

60 hp biologi inklusive Organismernas evolution och mångfald, 15 hp, 7,5 hp i floristik och faunistik, samt utöver detta genomgången fördjupningskurs Ekologi 15 hp eller Limnologi 15 hp.

Mål

Studenten skall efter genomgången kurs vara väl förberedd för naturvårdsarbete.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • diskutera värdegrunder för bevarande av biologisk mångfald
  • redogöra för olika former av mänsklig påverkan på de naturliga ekosystemen
  • kombinera fysisk planering och naturvård
  • motivera anvisningar i skötselplaner och motsvarande
  • diskutera naturvårdsteori och -problem muntligt och skriftligt
  • kritiskt diskutera naturvårdslitteratur
  • tillämpa grunderna för geografiska informationssystem (GIS).

Innehåll

  • Människans roll i landskapet, och sociala och etiska övervägningar med naturvårdande insatser
  • Karaktärisering av olika naturtyper enligt Natura 2000 och deras biologiska mångfald
  • Identifiering och åtgärdande av minskad biologisk mångfald och andra skador på terrestra och akvatiska ekosystem
  • Naturvårdande insatser i praktiken
  • Evidensbaserad naturvård
  • Grundläggande övningar i GIS samt tillämpningar inom naturvård.

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar, diskussionsseminarier, exkursioner och självständigt arbete. Deltagande i seminarier och gruppundervisning är obligatoriskt.

Examination

Delkurser: Naturvårdsteori 8 hp; Seminarier 4 hp; GIS-träning 3 hp.

Naturvårdsteori examineras genom skriftlig tentamen. För seminarierna fordras aktivt deltagande i diskussionerna. GIS-träningen examineras genom inlämningsuppgifter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin