Politisk etik och demokratins utmaningar
Kursplan, Grundnivå, 5RG508
- Kod
- 5RG508
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Religionsvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Teologiska fakultetsnämnden, 7 november 2023
- Ansvarig institution
- Teologiska institutionen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursens mål är att studenten ska förvärva kunskaper om och förmåga att självständigt bedöma alternativa tolkningar av demokrati och politik. Frågor om sociala konflikters politiska karaktär uppmärksammas liksom även moraliska och politiska problem relaterade till framförallt vanliga former av representativ majoritetsdemokrati och minoriteters ställning och möjlighet till inflytande. På ett mer generellt plan är målet att ge förmågor att hantera teoretiska och praktiska redskap för ett demokratiskt arbete med normativa frågor. Kursen uppmärksammar de kritiska resurser som etiken erbjuder när mänskliga rättigheter devalveras och demokratin undergrävs. Exempelvis rör detta tänkbara innebörder av respektfull politisk kommunikation och dess betydelser för demokrati och mänskliga rättigheter.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för olika teorier och förhållningssätt kring relationen mellan demokratisk politik å ena sidan och moraliska ställningstaganden å andra sidan,
- reflektera över centrala begrepp och förhållningssätt inom politisk etik,
- diskutera spänningen mellan politisk realism och moraliskt inspirerat politiskt aktörskap,
- analysera olika sammanhang där moraliska överväganden - sekulära liksom religiösa - påverkar hanteringen av sociala konflikter i en demokrati,
- diskutera hur det demokratiska samtalet bör utformas,
- analysera strategier för praktiskt arbete för att stärka demokratisk deliberation.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i det faktum att demokratier ofta utmanas av föreställningen att majoriteten har en obegränsad rätt att göra sin vilja och sina materiella intressen till lag. Minoriteter, liksom individer, riskerar utsättas för diskriminering och exkludering vilket förändrar demokratins karaktär. Vilken roll spelar moraliska överväganden när denna risk ska bemötas? Vi studerar flera teorier inom politisk etik - från realism och moralism till kritisk teori - för att bearbeta denna fråga teoretiskt och tillämpat.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar och seminarier. Deltagande i seminarierna är obligatoriskt. Viss undervisning på engelska kan förekomma. Vid ett mycket litet studentantal kan angivna undervisningsformer komma att ändras till självstudier.
Examination
Examinationen på kursen genomförs i form av skrivning (7,5 hp).
Skrivningen betygssätts med U-G-VG.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från de angivna examinationsformerna och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
God färdighet i att läsa engelska förutsätts. Studenten förutsätts under hela kursen arbeta självständigt.
Övergångsbestämmelser
Om kursen upphör eller genomgår större förändringar ges tre examinationstillfällen enligt denna kursplan under tre terminer. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan examination ske även senare.