Fjärrläsning och digital textanalys
Kursplan, Avancerad nivå, 5LV121
- Kod
- 5LV121
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Litteraturvetenskap A1N, Retorik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 27 maj 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
Allmänt
Kursansvarig institution är Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
Kursen är en fristående kurs på Avancerad nivå.
Behörighetskrav
Uppfyllda krav för kandidatexamen
Mål
Kursen ger kunskaper om datorstödda metoder för att analysera digitala textmaterial, med särskilt fokus på svenskspråkiga material. Den lägger grund för en kritisk granskning av olika former av automatiserad textanalys och textproduktion, och den ger basala färdigheter i att använda detta slags metodik för litteraturvetenskaplig och retorisk textanalys.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
- -redogöra för olika metoder för datorstödd litteraturvetenskaplig och retorisk textanalys och deras användningsområden
- -redogöra för debatter kring och kritik av fjärrläsning och digital textanalys samt reflektera över dessas epistemologiska grundvalar
- -använda olika former av mjukvara och grundläggande programmeringsskript för kvantitativa analyser av digitala textmaterial
- -kritiskt utvärdera resultat genererade av datorstödd metodik och analytiskt tillämpa dem för litteraturvetenskapliga och retoriska frågeställningar
Innehåll
Kursen introducerar, diskuterar kritiskt och tillämpar verktyg och metoder för kvantitativa analyser av digitala textmaterial. Kursen behandlar hur statistisk metodik skiljer sig från mer traditionella litteraturvetenskapliga och retoriska textanalytiska angreppssätt. Vidare kontextualiseras begreppet fjärrläsning och de inomvetenskapliga debatterna kring detta. Kursen innehåller även tillämpning av konkreta metoder och program för digital textanalys. Fokus ligger på svenskspråkiga material från 1900- och 2000-talet. Utgångspunkten är dels färdig mjukvara av olika slag, dels grundläggande programmeringsskript för att öka förståelsen för hur datorstödd textbearbetning i praktiken fungerar.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarier och laborationer. Det är rekommenderat men inte nödvändigt att kursdeltagarna har en egen bärbar dator att använda sig av i undervisningen.
Examination
Aktivt deltagande i seminarier och laborationer (obligatorisk närvaro) samt muntliga och skriftliga uppgifter. De studenter som inte har fullgjort enstaka obligatoriska uppgifter ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. Kursen bedöms med betygen VG, G eller U.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.