Lekfull design för projektledning
Kursplan, Avancerad nivå, 5SD323
- Kod
- 5SD323
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Speldesign A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen är valbar inom kandidat- och masterprogram i speldesign. Kursen ges även som fristående kurs.
Behörighetskrav
120 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Efter avslutad kurs, ska studenterna kunna:
- redogöra för hur man använder spelifiering (gamification) som ett verktyg för projektledning
- beskriva och tillämpa grundprinciper för speldesign med fokus på utveckling av både medarbetare och organisation
- ha kunskap om hjärnans funktioner för lekfullhet i relation till speldesign
- utforma lekfulla miljöer och upplevelser för att stärka kreativ projektledning.
Innehåll
Den här kursen utforskar samspelet mellan speldesign, lekfullhet, projektledning och ledarskap. Studenterna kommer att lära sig principerna för speldesign med fokus på mänskligt beteende. De får också kunskaper om hjärnans biologiska processer för lekfullhet i relation till kreativ projektledning. En central del i kursen är att med hjälp av speldesignprinciper skapa professionella miljöer och upplevelser för att motivera och stärka organisationer, grupper och medarbetare.
Undervisning
Kursen innehåller föreläsningar, seminarier, workshops och grupparbeten.
Examination
Bedömningar görs genomgående under kursen och baseras på aktivt deltagande i seminarier, workshops och grupparbeten, samt en slutgiltig examination.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.