Introduktion till implementeringsvetenskap

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3BO004

Kod
3BO004
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Lärande för hållbar utveckling och global hälsa A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 14 november 2023
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Vid kursens slut ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse 

  • Förklara vad implementeringsvetenskap är.
  • Förstå och beskriva begreppet evidensbaserad praxis. 

Färdigheter och förmågor

  • Föreslå, utveckla och försvara ett eget implementeringsprojekt inom lärande för hållbar utveckling och global hälsa inklusive teoretisk bakgrund, implementeringsstrategi och utvärderingsmetod.
  • Identifiera, diskutera och bedöma för- och nackdelar med olika implementeringsstrategier som tar hänsyn till lokala omständigheter.
  •  Ge konstruktiv feedback. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Utvärdera fördelar och nackdelar med att tillämpa vissa teorier, modeller och ramverk på olika frågeställningar.
  • Skilja mellan olika "målnivåer" av teorier, modeller och ramverk inom implementeringsvetenskap.

Innehåll

Implementeringsvetenskap handlar om att studera hur ny kunskap och nya arbetssätt kan införas på ett systematiskt sätt. Implementering handlar om att människor, medarbetare, ledare på olika nivåer, administration, osv, inom exempelvis hälso- och sjukvården, ska ändra sina beteenden. Detta görs genom aktiva och planerade ansträngningar som syftar till att ett nytt arbetssätt eller en ny metod ska användas i det ordinarie arbetet.

Kursen tar ett helhetsgrepp om fältet implementeringsforskning inom hälso- och sjukvård med särskild fokus på låg- och medelinkomstländer. Kursen innefattar att studenterna kontinuerligt omsätter ny kunskap inom ramen för ett individuellt arbete samt utvecklar sin förmåga till konstruktiv kamratåterkoppling. Exempel tas ifrån pågående forskning på institutionen och aktuell vetenskaplig litteratur.

Undervisning

Kursen består av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och individuella uppgifter som presenteras antingen muntligt eller skriftligt av studenterna. Kritisk läsning av vetenskapliga artiklar görs löpande under kursen. All undervisning är interaktiv och studenterna uppmuntras att utnyttja sina egna erfarenheter. Obligatoriska moment i kursen är att: 1) Ge konstruktiv feedback på annan students utkast av plan på implementeringsprojekt, 2) I skrift lämna in en beskrivning av ett eget implementeringsprojekt, samt 3) Muntligen presentera och försvara sitt projekt. All undervisning sker på engelska.

Examination

För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga skriftliga prov och obligatoriska moment. Slutbetyg på kursen baseras på en sammanvägning av betyg på alla ingående kursdelar. Möjlighet att komplettera icke godkända obligatoriska moment kan beredas tidigast vid nästa kurstillfälle och endast i mån av plats. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. All examination sker på engelska.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin