Perspektiv på organisationskommunikation

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2IS087

Kod
2IS087
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi A1N, Informationssystem A1N, Medie- och kommunikationsvetenskap A1N, Människa-datorinteraktion A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 13 december 2023
Ansvarig institution
Institutionen för informatik och media

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp. Kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Mål

Målet med kursen är att öka studenternas teoretiska och praktiska kunskaper inom organisationskommunikation. Genom problematisering och analys av för kursen relevanta teoretiska och empiriska områden bidrar kursen till ökad kunskap om samspelet mellan kommunikation, organisation och samhälle.

Kunskap och förståelse - studenterna förväntas efter genomgången kurs kunna:

  • redogöra för och därigenom visa förståelse för teorier, perspektiv och begrepp inom kommunikation och organisationskommunikation,
  • redogöra för och därigenom visa förståelse för kommunikationens roll i och för olika typer av organisationer baserat på aktuell forskning,
  • redogöra för och därigenom visa förståelse för hur olika typer av organisationer och dess medarbetare använder och arbetar med kommunikativa praktiker,
  • redogöra för och därigenom visa förståelse för vilka konsekvenser arbete med kommunikation kan ha för medarbetare, organisationer och samhälle.

Färdighet och förmåga - studenterna förväntas efter genomgången kurs kunna:

  • föreslå och genomföra lämpliga kommunikativa insatser för att hantera organisationsutmaningar och -problem,
  • granska och utvärdera kommunikationens roll för medarbetare, organisationer och samhälle.

Värderingsförmåga och förhållningssätt - studenterna förväntas efter genomgången kurs kunna:

  • avgöra vilka kommunikationsinsatser som är nödvändiga i en viss situation i en organisation,
  • diskutera och värdera konsekvenser och etiska aspekter av organisationers kommunikationsaktiviteter för medarbetare, organisation och samhälle.

Innehåll

Kursen syftar till att ge ett kommunikativt perspektiv på hur vi förstår organisationer. Studenterna tränas i att självständigt och kritiskt identifiera, analysera och lösa kommunikativa utmaningar och problem. Med utgångspunkt i kontextuella förutsättningar för olika typer av organisationer - som exempelvis kommuner, myndigheter, företag och ideella organisationer - analyseras kommunikativa processer och aktiviteter såsom medierelationer, förändringskommunikation, corporate social responsibility (CSR) och kriskommunikation.

Kursen består av två övergripande delar. Den första delen ger studenterna en teoretisk grund och kunskaper om organisationer utifrån ett kommunikativt perspektiv. I den andra delen används de teoretiska verktygen för att arbeta med olika empiriska temaområden.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbeten som redovisas såväl skriftligt som muntligt.

Examination

Examination sker via seminarier och inlämningsuppgifter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin