Planetens naturresurser i människans tjänst - knapphet, målkonflikter och miljökonsekvenser
Kursplan, Grundnivå, 2KU129
- Kod
- 2KU129
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Geografi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 12 februari 2024
- Ansvarig institution
- Kulturgeografiska institutionen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- översiktligt redogöra för olika typer av naturresurser som är av central betydelse för samhället;
- visa insikter i naturresursutnyttjandets miljökonsekvenser ur ett geografiskt helhetsperspektiv;
- översiktligt redogöra för hur ett förändrat globalt klimat påverkar utnyttjandet av olika typer av naturresurser, med särskild hänsyn till jordklotets geografiska variation;
- göra en analys av målkonflikter kring utnyttjandet av en naturresurs, samt bedöma de risker för miljö och samhälle som utnyttjandet kan medföra:
- visa grundläggande färdighet i att söka och analysera information av relevans för en geografisk analys av naturresursutnyttjande;
- kommunicera insamlat och analyserat material i skrift.
Innehåll
I fokus för kursen står människans samtida naturresursutnyttjande. Kursen inleds med en översikt över naturlandskapet och de naturgeografiska processer som påverkar mark, vatten och luft. Särskild vikt läggs vid naturresursernas bildning, geografiska utbredning och begränsningar. Översikten tjänar som utgångpunkt för en tematisk fördjupning i specifika naturresurser och deras exploatering, med fokus på miljökonsekvenser, målkonflikter och risker. Här betonas bland annat hur den globala uppvärmningen påverkar naturresurserna liksom deras utnyttjande. Genom hela kursen tillämpas ett geografiskt helhetsperspektiv. Det innebär att uppmärksamma hur naturliga och samhälleliga processer påverkar varandra i landskapet, samt hur processer på olika geografiska platser och skalor påverkar varandra.
Undervisning
Kursen ges som nätbaserad utbildning utan fysiska träffar.
Examination
Examinationen sker kontinuerligt genom skriftliga redovisningar och tentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.