Handledningsmetodik för kliniska handledare inom hälso- och sjukvård eller social sektor 2
Kursplan, Avancerad nivå, 3FV391
- Kod
- 3FV391
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 14 november 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Yrkesexamen om minst 120 hp inom hälso- och sjukvård eller angränsande område. Dessutom krävs Handledningsmetodik 1A (3 hp) och Handledningsmetodik 1B (4,5 hp) eller motsvarande.
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
Kunskap och förståelse
1. redogöra för traditioner i kunskapssyn och syn på lärande
2. beskriva studentcentrerat lärande med utgångspunkt i studentaktiverande metoder under VFU
3. beskriva kommunikationens och reflektionens betydelse i lärandet
4. beskriva och diskutera aktuell forskning om studenthandledning i klinisk verksamhet
5. redogöra för handledningens teoretiska perspektiv och handledningsprocessen
Färdigheter och förmågor
6. tillämpa återkoppling och reflektion utifrån olika modeller med medstudenter
7. skapa en åtgärdsplan för utveckling av det gemensamma handledarskapet i den egna verksamheten
8. skapa studentaktiverande moment för studenter under VFU
9. tillämpa bedömningsprocessen för student som ej uppnår kursmål
10. tillämpa och analysera kommunikation i det svåra samtalet med student eller kollega
Värderingsförmåga och förhållningssätt
11. analysera och värdera den egna handledarrollen utifrån ett etiskt- och professionellt förhållningssätt, samt eget utvecklingsbehov
12. värdera aktuell forskning om handledarrollen i klinisk verksamhet
Innehåll
Kursen, som bygger på Handledningsmetodik 1A samt 1B, omfattar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom handledningsmetodik. Det rekommenderas starkt att kursdeltagare har egen erfarenhet av studenthandledning då egna exempel är en del av kursens innehåll. Kursen inriktas mot tillämpning och värdering av handledningens teori och praktik med fördjupning av handledarens pedagogiska roll och studenters lärande under verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Undervisning
Undervisningen sker i form av litteraturstudier, föreläsningar, gruppdiskussioner, rollspel, Forumspel, skriftliga diskussioner och skriftliga studieuppgifter. Kursen har tre obligatoriska kursdagar.
Examination
Examination sker genom godkänt deltagande på obligatoriska moment: gruppdiskussioner, rollspel samt Forumspel. Examination sker också genom studieuppgifter samt skriftlig individuell hemtentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.