Psykologi I. Inlärningspsykologi, beteendeanalys, beteendemedicin
Kursplan, Grundnivå, 2PS608
- Kod
- 2PS608
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 27 oktober 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Allmänt
Ingår som kurs i Fysioterapeutprogrammet 180 hp.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Idrott och hälsa 1, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Idrott och hälsa 1 kan ersättas med intyg på deltagande i gymnastik- och idrottsverksamhet omfattande minst en gång per vecka under minst ett år under de föregående 24 månaderna.
Mål
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
- Definiera och beskriva centrala ämnesområden inom psykologin med relevans för fysioterapi samt återge väsentliga huvuddrag inom dessa.
- Redogöra för hur beteenden utvecklas och vidmakthålls i interaktion mellan individ och miljö.
- Beskriva och förklara det teoretiska synsätt som ligger till grund för beteendeanalys samt förstå tillämpningen av denna.
- Beskriva och redogöra för allmänna principer inom hälsopsykologi och beteendemedicin.
Innehåll
Att ge grundläggande kunskaper om centrala teorier och metoder avseende psykologi samt den empiri dessa vilar på. I kursen introduceras även beteendemedicin och specifika tillämpningar av inlärningspsykologi.
Kursen delas upp i fyra moment:
- Psykologin som vetenskap och ämnesområde. Innehållet är av introducerande karaktär och omfattar grundläggande områden inom psykologin t.ex. neuropsykologi, psykosocial utveckling och socialpsykologi. (1,5 hp)
- Inlärningspsykologi. Momentet behandlar grundläggande områden inom inlärningspsykologi t.ex. respondent och operant inlärning. (1,5 hp)
- Beteendeanalys. I momentet introduceras strategier och tekniker för att analysera beteenden, samt hur analysen används för beteendeförändring. (3 hp)
- Grundläggande beteendemedicin. Innehållet är av introducerande karaktär och omfattar centrala områden inom beteendemedicin t.ex. hälsopromotion, preventiva åtgärder samt relevanta teoretiska modeller. (1,5 hp)
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig tentamen, skriftliga inlämningar samt aktivt deltagande på seminarier och andra praktiska moment.
Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra (4) gånger, totalt fem (5) tentamenstillfällen. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén efter fem (5) underkända tentamensprov medge ytterligare tentamenstillfälle. Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.