Vetenskapligt arbete/specialistarbete

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2PP540

Kod
2PP540
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 27 oktober 2023
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

För tillträde till kursen skall minst 37,5 hp vara fullgjorda på psykoterapeutprogrammets terminer 1 - 3.

Mål

Moment 1: Planering och formulering av problemställning (5 hp) 

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse 

  • Ange och beskriva ett ämne med relevans för det psykoterapeutiska området;
  • Beskriva ett vetenskapligt tillvägagångssätt för den angivna undersökningen;
  • Göra en planering för uppsatsarbetet inklusive vilka resurser som kan behövas samt hur eventuella problem kan förebyggas.

Färdighet och förmåga 

  • Formulera en problemställning och specifika frågeställningar i vetenskapligt undersökningsbara termer;
  • Formulera en skriftlig plan för uppsatsarbetet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • Värdera styrkor och svagheter hos olika forskningsmetodologiska angreppssätt;
  • Identifiera och reflektera över forskningsetiska aspekter.

Moment 2: Bearbeta, sammanställa och rapportera data (10 hp)

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för aktuella vetenskapliga frågeställningar inom området för det egna uppsatsarbetet.

Färdighet och förmåga 

  • Söka för ett angivet ämne relevant litteratur i forskningsdatabaser; 
  • Sammanställa en litteraturintroduktion till ett givet ämne; 
  • Formulera en problemställning och specifika frågeställningar i vetenskapligt undersökningsbara termer;
  • Insamla, bearbeta och rapportera relevanta data på ett vetenskapligt sätt; 
  • Tolka undersökningsresultaten och diskutera dessa; 
  • Offentligt försvara sin undersökning genom saklig argumentation kring dess styrkor och svagheter; 
  • Kritiskt granska en medstudents vetenskapliga arbete och genomföra en opponering.

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • Värdera studien resultat och kvalitet; 
  • Värdera studiens bidrag till befintlig kunskap och dess relevans för psykoterapeutiskt arbete; 
  • Uppvisa ett vetenskapligt förhållningssätt i arbetet; 
  • Identifiera etiska aspekter på eget forsknings- och utvecklingsarbete.

Innehåll

  • Undervisningen behandlar hur uppsatsarbete ska genomföras samt formerna för försvar och opponering;
  • Studenten planerar och formulerar ett PM för uppsatsarbetet;
  • Studenten genomför ett vetenskapligt arbete/specialistarbete med stöd från en handledare vid institutionen. Arbetet genomförs individuellt eller i par inom ett område av relevans för psykoterapeutiskt arbete;
  • Presentation och försvar av vetenskapligt arbete/specialistarbete vid ett ventileringsseminarium;
  • Opponering på annan students vetenskapliga arbete vid ett ventileringsseminarium;
  • Deltagande vid minst fyra ventileringsseminarier inom ramen för kursen (inklusive försvar av eget vetenskapligt arbete/specialistarbete, opponering på vetenskapligt arbete/specialistarbete, samt deltagande vid ytterligare två ventileringsseminarier).

Under termin 4 (moment 1) inleds planeringen för uppsatsarbetet och sammanställs i en skriftlig plan. Under termin 6 (moment 2) genomförs själva uppsatsarbetet.

Undervisning

Undervisningen ges huvudsakligen som handledning (moment 2) men också som föreläsningar och seminarier (moment 1).

Examination

Moment 1: utsedd granskare bedömer den skriftliga planen för uppsatsarbetet.

Moment 2: granskning av slutfört vetenskapligt arbete/specialistarbete samt av studentens försvar respektive opponering vid ventileringsseminarium. Studenten ska delta vid minst fyra ventileringsseminarier inom ramen för kursen (inklusive försvar av eget vetenskapligt arbete/specialistarbete, opponering på vetenskapligt arbete/specialistarbete, samt deltagande vid ytterligare två ventileringsseminarier.

Övriga föreskrifter

Övriga krav, förutsättningar och villkor för deltagande i och genomförande av kursen, t ex utformning av egna arbeten framgår av informationen vid kursstarten. Student som ej uppfyller föreskrivna krav för betyget godkänd ges vanligen tillfälle att ta igen resterande moment under nästkommande kurstillfälle och/eller förelägger kursledaren ersättningsuppgifter. 

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin