Att kultivera transformerande communities
Kursplan, Avancerad nivå, 5SD320
- Kod
- 5SD320
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Speldesign A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 21 februari 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ingår i Magisterprogram i transformativ speldesign, 60 hp
Behörighetskrav
Kandidatexamen samt Introduktion till transformativ speldesign, 7,5 hp, och Transformativ speldesign 1, 7,5 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna, inom följande områden:
- Kunskap om fältet: Diskutera ämnesområden, teman och teorier relaterade till att skapa och upprätthålla communities med koppling till transformativa analoga rollspel. Särskilt tonvikt läggs på inkludering och säkerhet.
- Utveckla, facilitera och speltesta: Designa, uppleva, iterera och analysera analoga rollspel, trygghetsarbetet och de praktiker som används inom transformativa analoga rollspels-communities med ett särskilt fokus på växande och inkludering.
- Akademiskt, professionellt och reflekterande skrivande: Skriva texter och annat kommunikationsmaterial om speldesign, trygghetsskapande åtgärder och byggandet av communities som relaterar till transformativ analog rollspelsdesign för specifika målgrupper.
Innehåll
Kursen bygger vidare på arbete från tidigare kurser i transformativ speldesign (Introduktion till transformative speldesign, Transformativ speldesign 1 och 2) och undersöker spel-communities potential som bärare av individuell och social förändring. Studenterna studerar olika möjliga platser för spelande och potentialerna för att utforska av identiteter, bygga upp stärkande sociala system och lösa komplexa problem. Kursen undersöker god praxis inom spelinriktade gemenskaper inom fritid, terapi och utbildning med tonvikt på att skapa och upprätthålla säkerhet för att kunna utforska gränserna för förändring och växande. Kursen betonar vikten av avsiktlighet, upprättandet av mål, transparens, överenskommelser, pålitlighet och ansvarstagande för att fungerande gruppdynamik ska kunna etableras.
Kursen betonar design och facilitering av transformativa rollspel. Därutöver går kursen igenom hur förhandlingar kan underlättas, samt kommunikation, integration och processer utanför spelets ramar. Studenterna lär sig olika sätt att genomföra workshops, trygghetsskapande åtgärder och debriefing-tekniker. Under kursens gång skapar studenterna ett självbiografiskt spel och ett speldesigndokument med en plan för trygghetsaspekter och byggandet av en community. Planen ska beskrivas i akademisk text.
Undervisning
Kursen undervisas i form av asynkrona gruppdiskussioner, föreläsningar och synkrona gruppmöten som schemaläggs flexibelt. Läromedlen kan vara något av följande, eller samtliga dessa: videoinspelningar, vetenskapliga artiklar, populärvetenskapliga texter, speldesigndokument m.m. Studenterna skapar konkreta projekt relaterade till speldesign (främst analoga rollspel), enskilt eller i grupp, och spelar och testar sina spel. När det efterfrågas, visar studenterna upp resultaten och diskuterar dessa med övriga studenter, läraren och andra gästföreläsare eller relevanta personer. Återkoppling och handledning på skrivandet ges under hela kursens gång.
Examination
Bedömningsgrunden utgörs av att studenterna aktivt deltar i kursrelaterade aktiviteter, visar framsteg i sina inlämningar och följer deadlines. Bedömningsmaterialet inkluderar muntliga och skriftliga inlämningar.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen ersätter/överlappar 5SD318, Att kultivera transformerande communities, 7.5 hp