Hälsopsykologi och beteendemedicin
Kursplan, Grundnivå, 2PP413
- Kod
- 2PP413
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 24 november 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Behörighetskrav
Studenten skall vara antagen till Psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall minst 82,5 högskolepoäng vara fullgjorda på Psykologprogrammets kurser 1-11. Eventuellt resterande poäng skall härröra från termin 3.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- redogöra för olika teorier om stress;
- ge exempel på och analysera olika miljöstressorer, stressresponsen och psykologiska manifestationer av akut och kronisk stress;
- översiktligt redogöra för området beteendemedicin;
- redogöra för övergripande beteendemedicinska perspektiv på somatiska sjukdomar;
- förstå beteendemedicinska teorier och grundläggande behandlingsprinciper för specifika somatiska hälsoproblem som exempelvis hjärt/kärlsjukdom, cancer, övervikt, substansberoende och smärtproblematik.
Innehåll
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper på området hälsopsykologi och beteendemedicin. I kursen presenteras en helhetssyn på människans hälsa relaterat till såväl individuella förutsättningar som till omgivande miljö. Kursens innehåll utgörs av två delar, ett stress- och ett beteendemedicinskt perspektiv.
I kursens första del identifieras och analyseras stressresponsens komplexitet, aktualiseras olika former av miljöstressorer samt identifieras psykologiska manifestationer av stress. Här beskrivs och diskuteras också olika copingstrategier, liksom begreppen återhämtning och rehabilitering.
I den andra delen ges en orientering kring området beteendemedicin och redovisning av både generella beteendemedicinska perspektiv på hälsa, såväl som mer specifika beteendemedicinska analyser och behandlingsprinciper för somatiska problem som exempelvis hjärt/kärlsjukdom, cancer, övervikt, substansberoende och kronisk smärta.
Undervisning
Undervisning ges i form av lektioner, seminarier och övningar.
Examination
Bedömning av studentens kunskaper sker vid skriftlig tentamen, en fördjupningsuppgift som görs i grupp, samt vid seminarier. Vid examinationer används betygsgraderna godkänd och underkänd. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro. Skriftlig examination ges på svenska.
Övriga föreskrifter
Övriga krav, förutsättningar och villkor för deltagande i och fullgörandet av kursen, t.ex. obligatorisk närvaro, utformning av egna arbeten m.m. framgår av information vid kursstarten. Student som ej uppfyller föreskrivna krav för betyget godkänd ges vanligen tillfälle att ta igen resterande moment nästkommande termin och/eller förelägger kursledaren ersättningsuppgifter.