Psykoterapimetoder inom KBT

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2PP523

Kod
2PP523
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 8 december 2023
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Antagen till psykoterapeutprogrammet. För tillträde till kursen skall minst 9 hp vara fullgjorda på Psykoterapeutprogrammet från Termin 1.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Moment 1: Transdiagnostiska (generiska) KBT-metoder, inklusive alliansskapande metoder (4 hp)

Kunskap och förståelse:

- Redogöra för transdiagnostiska (generiska) psykoterapimetoder inom KBT- innefattande teoretisk grund, historisk utveckling, kriterier för tillämpbarhet, evidens och relevanta anpassningar utifrån socio-ekonomiska och kulturella faktorer, genus, psykiatriska diagnoser samt ålder (äldre, vuxna, ungdomar/barn).

Färdighet och förmåga:

- Planera, genomföra och utvärdera effekten av metoderna;

- Anpassa tillämpningen av metoderna utifrån socio-ekonomiska och kulturella faktorer, genus, psykiatriska diagnoser samt ålder.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

- Reflektera kring relevansen av socio-ekonomiska och kulturella faktorer, genus, psykiatriska diagnoser samt ålder vid tillämpningen av metoderna;

- Kritiskt granska och värdera metoderna;

- Reflektera kring och värdera etiska dilemman vid tillämpningen av metoderna.

Moment 2: Klinisk utfallsmonitorering och utvärdering (1 hp)

Kunskap och förståelse:

- Redogöra för aktuell forskning rörande klinisk utfallmoniterering och utvärdering;

- Redogöra för etablerade kliniska utvärderingsmått, såväl symtommått som process/mekanismmått, vid olika former av psykiatriska diagnoser samt kliniska psykologiska problem;

- Använda evidensbaserade riktlinjer för tolkning och värdering av svar på olika utvärderingsmått;

- Lokalisera olika källor (nätsidor, böcker, artiklar) där utvärderingsmått finns tillgängliga och beskrivs.

Färdighet och förmåga:

- Utvärdera det egna psykoterapeutiska arbetet med relevanta utvärderingsmått;

- Återkoppla den kliniska utvärderingen till patienten på ett sätt som gagnar det terapeutiska arbetet;

- l samarbete med patienten, anpassa det psykoterapeutiska arbetet till vad olika utvärderingsmått visar under terapins förlopp;

- Inhämta kunskap om olika utvärderingsmått samt tolka informationen som framkommer;

- Välja utvärderingsmått som passar för kontinuerlig (session för session) utvärdering vid olika typer av problematik.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

- Analysera och reflektera över etiska dilemman och etiskt beslutsfattande vid klinisk utfallmoniterering och

utvärdering.

Innehåll

- Transdiagnostiska (generiska) KBT-metoder

- Klinisk utfallmoniterering och utvärdering

Undervisning

Undervisning ges i form av föreläsningar, kliniska demonstrationer, gruppövningar, praktisk färdighetsträning och litteraturseminarier.

All undervisning är obligatorisk. Detta då undervisningen i stor utsträckning är en kombination av föreläsningar, diskussioner och praktisk färdighetsträning. Förutom obligatorisk närvaro krävs därför även ett aktivt deltagande av de studerande.

Vid frånvaro om högst 20 % av undervisningen bedömer examinator vilka ersättningsuppgifter som ska ges för de undervisningstillfällen som studenten varit frånvarande. Vid mer än 20 % frånvaro under momentet kan det inte godkännas via ersättningsuppgifter. Student som inte erhållit betyget Godkänd till följd av frånvaro över 20 % ges tillfälle att ta igen detta inslag i utbildningen vid nästkommande kurstillfälle.

Examination

Examination sker i form av muntliga och skriftliga kunskapsprov och praktiska färdighetsprov.

Övriga föreskrifter

Studerande med grundyrket psykolog, och som önskar att utbildningen även skall leda till Uppsala universitets Specialistkompetens i klinisk psykologi, läser inom programmets ram olika former av anpassade kurser, eller tillägg inom kurser, reserverade för psykologer.

På aktuell kurs ingår följande tillägg:

INNEHÅLL

Kvalitetssäkring av psykologisk behandling i klinisk verksamhet.

LÄRANDEMÅL

Kunskap och förståelse

- Redogöra för psykologens roll i kvalitetssäkringsarbetet av psykologisk behandling inom klinisk verksamhet;

- Beskriva hur kvalitetssäkring av psykologisk behandling kan gå till inom klinisk verksamhet.

Färdighet och förmåga:

- Undersöka och diskutera förbättringsåtgärder i syfte att säkerställa god kvalitet av psykologisk behandling inom klinisk verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

- Bedöma och motivera olika sätt att bedriva kvalitetssäkring av psykologisk behandling inom klinisk verksamhet.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin