Psykoterapeutprofessionen samt klinisk praktik IV

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2PP530

Kod
2PP530
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 8 december 2023
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

För tillträde till kursen skall minst 37,5 hp vara fullgjorda på psykoterapeutprogrammet. Eventuella resterande poäng ska härröra till termin 3.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Moment 1: Grupphandledning (3 hp)

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för teoretiska modeller, behandlingsprinciper och metoder som är relevanta för de egna patienter­nas problematik.

Färdighet och förmåga

Klinisk bedömning

  • Genomföra diagnostiska bedömningar av egna kliniska fall;
  • Upprätta en fallformulering - generisk, syndromspecifik eller transdiagnostisk - baserad på relevant KBT-teori och/eller beteendeteori (inlärningspsykologi) på egna kliniska fall, samt delge patienten denna på ett peda­gogiskt sätt.

Klinisk tillämpning

  • Tillämpa olika basfärdigheter inom KBT - ha en sessionsstruktur, sätta agenda, ge hemuppgifter, följa upp hemuppgifter, sätta behandlingsmål, avsluta psykoterapin på ett planerat sätt, upprätta en vidmakthållande­plan etc.;
  • Tillämpa diagnosöverskridande samt diagnosspecifika KBT-metoder på egna kliniska fall;
  • Upprätta och följa behandlingsplaner (som bygger på en generisk, syndromspecifik eller transdiagnostisk fallformulering) samt revidera dessa vid behov;
  • Tillämpa behandlingsstrategier från olika psykoterapitraditioner inom fältet KBT samt integrera dessa baserat på fallformuleringen;
  • Tillämpa KBT för i första hand vuxna i individualformat men även i viss mån kunna anpassa metodiken för andra grupper (barn, äldre och kulturellt definierade grupper) och till andra format (grupp-, par- och familje­format).

Klinisk utvärdering

  • Välja relevanta utvärderingsmått för de egna patienterna och löpande utvärdera psykoterapin via kontinuerlig mätning av dessa;
  • Återkoppla utvärderingen till patienten och i dialog med patienten anpassa det psykoterapeutiska arbetet till vad olika utvärderingsmått visar under terapins förlopp.

Terapeutisk relation

  • Skapa och vidmakthålla en god terapeutisk relation i mötet med patienter och deras närstående;
  • Identifiera och hantera svårigheter som kan uppstå i det terapeutiska samspelet;
  • Analysera hur man påverkas av egna reaktioner och hur dessa påverkar den terapeutiska relationen.

Förmåga att ta emot handledning

  • Presentera sitt patientarbete under handledningen på ett strukturerat sätt där olika överväganden vad gäller val av fallformuleringsmodell, behandlingsplan, implementering av metoder och utvärdering av dessa redovi­sas och problematiseras;
  • Ta emot och omsätta återkoppling från handledaren i det kliniska arbetet;
  • Delta aktivt i diskussionerna i handledningsgruppen rörande övriga patientfall och formulera relevanta frågor och synpunkter.

Dokumentation

  • Dokumentera sitt behandlingsarbete i form av sessionsrapporter, inspelningar av sess­ioner och behandlingsrapporter (psykoterapisammanfattningar) enligt separata mallar.

Etik

  • Följa etiska riktlinjer för psykoterapeuter i mötet med patienter och deras närstående.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Identifiera egna styrkor och svagheter i rollen som psykoterapeut och öppet beskriva, värdera och reflektera kring dessa;
  • Samverka med andra yrkesgrupper gällande bedömning och behandling av egna fall;
  • Reflektera kring och värdera professionsrelaterade frågeställningar vid utövande av psykoterapi - läkaren, psykologen, sjuksköterskan och socionomen som psykoterapeut;
  • Reflektera över egna utvecklingsbehov och fortlöpande utveckla den egna kompetensen;
  •  Avgöra hur behandlingen ska genomföras i enlighet med institutionens riktlinjer och förutsättningar samt enligt olika lagar och författningar.

Moment 2: Professionskollegium samt arbetsplatsförlagd praktik (1 hp)

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för och problematisera vad ett professionellt förhållningssätt innebär i rollen som psykoterapeut (och för psykologer specialist) på den egna arbetsplatsen;
  • Redogöra för och problematisera gruppens och organisationens betydelse för förändringsprocesser på den egna arbetsplatsen.

Färdighet och förmåga

  • Företräda yrkeskåren på ett professionellt sätt på den egna arbetsplatsen;
  • Leda kollegor och andra yrkesgrupper i tvärdisciplinära team på ett motiverande sätt;
  • Utbilda och handleda kollegor och andra yrkesgrupper i psykoterapeutiskt arbete;
  • Kommunicera psykoterapeutiska (psykologiska) kunskaper och perspektiv anpassat till mottagaren.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Fortlöpande reflektera över sin egen roll som psykoterapeut (samt för psykologer, specialistpsykolog) och det professionella förhållningssättet gentemot patienter, uppdragsgivare och medarbetare.

Moment 3: Egen erfarenhet av KBT (1 HP)

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för KBT-teoretiska arbetssätt och modeller avseende terapeutisk egenvård samt arbete med egna problem (utmaningar) som kan påverka yrkesutövningen.

Färdighet och förmåga

  • Identifiera egna styrkor och svagheter i relation till kommande professionella krav i yrkesutövningen;
  • Analysera och adressera personliga problem (utmaningar) med relevant KBT-metodik;
  • Skapa former för yrkesutövningen där risken för egen stressrelaterad psykisk ohälsa minimeras;
  • Tillgodose behovet av återhämtande aktiviteter vid sidan av det emotionellt krävande psykoterapeutyrket.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Reflektera över

  • Egna styrkor och svagheter i relation till kommande professionella krav i yrkesutövningen;
  • Erfarenheter av att tillämpa KBT-metodik på egna problem och implikationer av det för det egna terapeutiska arbetet;
  • Hur lärandet under momentet lett till ökad förståelse för och kunskap om tidigare mindre kända aspekter av den egna personen (ökad självkännedom).

Innehåll

Kursen ingår i en serie av sex kurser (Psykoterapeutprofessionen samt klinisk praktik I - VI). En del av kursserien ges varje termin och samlar utbildningens tillämpade delar. På aktuell kurs ingår:

  • Psykoterapihandledning i gruppformat
  • Professionskollegium samt arbetsplatsförlagd praktik
  • Egen erfarenhet av KBT samt reflektionsseminarier

Undervisning

Moment 1: Grupphandledning

Psykoterapihandledning i gruppformat på olika patientärenden, kliniskt arbete som ger underlag för handledningen samt seminarier där studenterna dels får presentera och diskutera det egna psykoterapeutiska arbetet med en behandlingsrapport som underlag, dels återkoppla på andra studenters behandlingsrapporter. Seminarierna leds av andra lärare än den kliniske handledaren. Läraren ger återkoppling på dels studentens egna arbete, dels på den återkoppling studenterna ger på de andra studenternas arbeten.

Moment 2: Professionskollegium samt arbetsplatsförlagd praktik

I gruppformat diskuteras och problematiseras den egna yrkesutövningen och psykoterapeutyrket (för psykologer även specialistrollen). Grupperna leds av en erfaren senior psykoterapeut (för psykologer även specialistkompetent psykolog) vars roll är att fungera som mentor.

Arbetsplatsförlagd praktik på den egna arbetsplatsen parallellt med studierna.

Moment 3: Personlig erfarenhet av KBT

Studenterna tillämpar KBT-metodiken på egna problem (utmaningar) och sammanställer arbetet i reflektionsrapporter. Arbetet diskuteras sedan under seminarier som leds av lärare (psykoterapeut) med lång klinisk erfarenhet. Under träffarna förs reflekterande samtal kring erfarenheter av övningarna och implikationer för det egna psykoterapeutiska arbetet.

Obligatorisk närvaro

All undervisning på kursens moment är obligatorisk. Vid frånvaro om högst 20 % av undervisningen bedömer examinator vilka ersättningsuppgifter som ska ges för de undervisningstillfällen som studenten varit frånvarande. Vid mer än 20 % frånvaro under momentet kan det inte godkännas via ersättningsuppgifter. Student som inte erhållit betyget Godkänd till följd av frånvaro över 20 % ges tillfälle att ta igen detta inslag i utbildningen vid nästkommande kurstillfälle.

Examination

Moment 1: Grupphandledning

  • Examination sker genom kontinuerlig bedömning av studentens kompetens via inspelade psykoterapisessioner. Vissa sessioner skattas även av handledaren med etablerade kompetensskattningsskalor;
  • Presentationer av egna fall;
  • Aktivt deltagande i diskussioner av egna och andra studenters fall;
  • Rollspel som belyser olika relevanta terapeutfärdigheter;
  • Sessions- och behandlingsrapporter (psykoterapisammanfattningar), journalanteckningar samt fallformuleringar;
  • Bedömningen görs under såväl den kliniska handledningen som separata kliniska seminarier vilka leds av andra lärare än den kliniska handledaren.

Moment 2: Professionskollegium samt arbetsplatsförlagd praktik

Kollegium

Aktiv närvaro på terminens två kollegium samt inlämnande av reflektionsrapport till läraren inför gruppträffarna enligt anvisningar.

Arbetsplatsförlagd praktik

For godkänt krävs att studenten till kursansvarig lämnar in intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft halvtidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande. For själva intyget finns en intygsmall som tillhandahålls av kursansvarig.

Moment 3: Egen erfarenhet av KBT

  • Aktivt deltagande i seminarier;
  • Inlämnande av skriftlig reflektionsrapport inför varje seminarium. Rapporten tar dels upp implikationer för det egna terapeutiska arbetet som tillämpningen av KBT-metoder på egna problem (utmaningar) lett till, dels i vilka avseenden tillämpningen lett till ökad förståelse för och kunskap om tidigare mindre kända aspekter av den egna personen (ökad självkännedom);
  • Muntlig examination av skriftliga reflektionsrapporter samt litteraturen.

Övriga föreskrifter

Studerande med grundyrket psykolog, och som önskar att utbildningen även skall leda till Uppsala universitets Specialistkompetens i klinisk psykologi, läser inom programmets ram olika former av anpassade kurser, eller tillägg inom kurser, reserverade för psykologer. På aktuell kurs ingår nedanstående tillägg som är en fördjupning av professionsmomentets inslag rörande ledarskap och som sträcker sig över två terminer, termin 3 och 4.

INNEHÅLL

Ledarskap för psykologer

LÄRANDEMÅL

Tillägget inom kursen syftar till att ge psykologen grundläggande färdigheter i att leda grupper samt att leda förändrings- och kvalitetssäkringsarbete kopplat till psykoterapi/psykologisk behandling.

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för centrala begrepp samt teorier och metoder inom ledarskapsteori;
  • Redogöra för specialistpsykologens ledarskap i form av t.ex. arbetsledning, handledning av och delegering till andra yrkesgrupper samt psykologiskt ledningsansvar - övergripande ansvar för metodutveckling, kvalitetssäkring och implementering av psykologiska insatser.

Färdighet och förmåga

  • Formulera mål för olika verksamheter och tillämpa principer för målstyrt ledarskap;
  • Leda (eller delta i ledningen av) olika verksamheter eller (utvecklings)projekt på den egna arbetsplatsen;
  • Tillämpa olika sätt att leda grupper i varierande situationer och sammanhang.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över egna styrkor och svagheter i den egna ledarstilen samt behov av kompetensutveckling;
  • Kritiskt värdera centrala ledarskapsteorier och dess tillämpning.

UNDERVISNING

Undervisning ges i form av föreläsningar, gruppövningar, praktisk färdighetsträning och seminarier.

EXAMINATION

Examination sker i form av muntliga och skriftliga kunskapsprov och praktiska färdighetsprov. All undervisning är obligatorisk. Vid frånvaro bedömer kursansvarig om ersättningsuppgift kan ges. Om så inte är fallet innebär det att studenten kan ta igen tillfället nästa gång inslaget ges.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin