Läroplansteori och skolväsendets historia, ämneslärare

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE305

Kod
4PE305
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1N, Didaktik G1N, Pedagogik G1N, Pedagogik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 25 januari 2024
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom den utbildningsvetenskapliga kärnan för Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp.

Behörighetskrav

Ämnesstudier om 30 hp i ett för grundskolans årskurs 7-9 och/eller gymnasieskolan relevant undervisningsämne.

Mål

Kursen ger en överblick över utbildningssystemets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund. Kursens syfte är att problematisera undervisningens grunder utifrån ett läroplansteoretiskt och historiskt perspektiv. Avsikten är att utveckla kunskap om konsekvenserna av dessa grunder för lärares arbete.

Efter avslutad kurs ska de studerande kunna:

  • redogöra för och diskutera det svenska utbildningssystemets framväxt i relation till samhällets utveckling 
  • beskriva och jämföra läro- och kursplaner med avseende på innehåll, funktion och framväxt 
  • kritiskt granska utbildning ur ett utbildningspolitiskt, historiskt samt internationellt perspektiv 
  • analysera och diskutera sociala, könsrelaterade och etniska skillnaders strukturella betydelse i relation till skolans värdegrund i såväl ett historiskt som ett samtida perspektiv 
  • kritiskt reflektera över undervisning, inklusive läromedel, i grundskolans senare år och gymnasiet.

Innehåll

  • Utbildningssystemets struktur i Sverige och några centrala förklaringar till dess uppkomst och aktuella utformning.
  • Styrning av skola i historiskt, läroplansteoretiskt och internationellt perspektiv.
  • Analys av läroplaner och kursplaner inklusive skolans värdegrund.
  • Lärares roll i utbildningssystemet inklusive urval och nyttjande av läromedel.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig prestation.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på andra sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin