Läroplansteori och skolväsendets historia, ämneslärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE305
- Kod
- 4PE305
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N, Didaktik G1N, Pedagogik G1N, Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 25 januari 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom den utbildningsvetenskapliga kärnan för Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp.
Behörighetskrav
Ämnesstudier om 30 hp i ett för grundskolans årskurs 7-9 och/eller gymnasieskolan relevant undervisningsämne.
Mål
Kursen ger en överblick över utbildningssystemets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund. Kursens syfte är att problematisera undervisningens grunder utifrån ett läroplansteoretiskt och historiskt perspektiv. Avsikten är att utveckla kunskap om konsekvenserna av dessa grunder för lärares arbete.
Efter avslutad kurs ska de studerande kunna:
- redogöra för och diskutera det svenska utbildningssystemets framväxt i relation till samhällets utveckling
- beskriva och jämföra läro- och kursplaner med avseende på innehåll, funktion och framväxt
- kritiskt granska utbildning ur ett utbildningspolitiskt, historiskt samt internationellt perspektiv
- analysera och diskutera sociala, könsrelaterade och etniska skillnaders strukturella betydelse i relation till skolans värdegrund i såväl ett historiskt som ett samtida perspektiv
- kritiskt reflektera över undervisning, inklusive läromedel, i grundskolans senare år och gymnasiet.
Innehåll
- Utbildningssystemets struktur i Sverige och några centrala förklaringar till dess uppkomst och aktuella utformning.
- Styrning av skola i historiskt, läroplansteoretiskt och internationellt perspektiv.
- Analys av läroplaner och kursplaner inklusive skolans värdegrund.
- Lärares roll i utbildningssystemet inklusive urval och nyttjande av läromedel.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig prestation.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på andra sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.