Perspektiv på specialpedagogik
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE306
- Kod
- 4PE306
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Specialpedagogik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 23 mars 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Speciallärarprogrammet.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Det övergripande syftet med kursen är att studenten ska utveckla en fördjupad förmåga att kritiskt granska och analysera olika perspektiv på specialpedagogik och dess implikationer för barn och elever i behov av särskilt stöd. Kursen belyser även hur specialpedagogiska professioner har formats och utvecklats ur ett historiskt och samhälleligt perspektiv.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och kritiskt diskutera perspektiv, begrepp och definitioner inom det specialpedagogiska forskningsfältet,
- problematisera relationen mellan perspektiv på specialpedagogik och insatser för barn och elever i behov av särskilt stöd,
- analysera och kritiskt granska insatser för barn och elever i behov av särskilt stöd ur ett historiskt perspektiv,
- analysera kopplingen mellan perspektiv på specialpedagogik, mångfald och intersektionalitet,
- visa förståelse för och diskutera hur specialpedagogiska professioner och verksamheter har utvecklats och utformats ur ett historiskt och samhälleligt perspektiv.
Innehåll
- Olika teoretiska perspektiv på specialpedagogik och dess implikationer för den pedagogiska verksamheten
- Historiska perspektiv på barn och elever i behov av särskilt stöd
- Kopplingen mellan olika perspektiv på specialpedagogik, mångfald och intersektionalitet
- De specialpedagogiska professionernas uppgifter, roller och förändring över tid
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Samtliga seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen ersätter den tidigare kursen Specialpedagogiska perspektiv (4PE164) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.