Inkludering och exkludering i pedagogiska sammanhang
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE307
- Kod
- 4PE307
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Specialpedagogik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 16 november 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Speciallärarprogrammet.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Kursens övergripande syfte är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper när det gäller att identifiera, problematisera och kritiskt granska betingelser för inkludering och exkludering av barn och elever i behov av särskilt stöd.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- kritiskt granska inkludering och exkludering utifrån styrdokument på nationell och internationell nivå,
- redogöra för inkluderingsbegreppets framväxt inom det specialpedagogiska forskningsfältet,
- analysera vad som påverkar utveckling av inkluderande eller exkluderande lärmiljöer inom utbildning,
- problematisera konsekvenser av inkludering och exkludering för alla barn och elever,
- kritiskt granska relationen mellan inkludering, exkludering, utbildning och samhälle utifrån etiska och demokratiska aspekter.
Innehåll
- Nationella och internationella styrdokument som berör inkludering och exkludering av barn och elever i behov av särskilt stöd
- Olika teoretiska perspektiv på inkludering och exkludering inom det specialpedagogiska forskningsfältet historiskt och i nutid
- Förebyggande arbetssätt och andra betingelser som påverkar graden av inkludering och exkludering inom olika lärmiljöer för barn och elever i behov av särskilt stöd
- Betydelsen av inkludering och exkludering inom pedagogiskt arbete
- Etiska och demokratiska aspekter av inkludering och exkludering inom utbildning och samhälle
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Samtliga seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen ersätter den tidigare kursen Inkludering och exkludering i specialpedagogiska sammanhang (4PE051) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.