Inkludering och exkludering i pedagogiska sammanhang

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE307

Kod
4PE307
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Specialpedagogik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 16 november 2023
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Speciallärarprogrammet.

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.

Mål

Kursens övergripande syfte är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper när det gäller att identifiera, problematisera och kritiskt granska betingelser för inkludering och exkludering av barn och elever i behov av särskilt stöd.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • kritiskt granska inkludering och exkludering utifrån styrdokument på nationell och internationell nivå,
  • redogöra för inkluderingsbegreppets framväxt inom det specialpedagogiska forskningsfältet,
  • analysera vad som påverkar utveckling av inkluderande eller exkluderande lärmiljöer inom utbildning,
  • problematisera konsekvenser av inkludering och exkludering för alla barn och elever,
  • kritiskt granska relationen mellan inkludering, exkludering, utbildning och samhälle utifrån etiska och demokratiska aspekter.

Innehåll

  • Nationella och internationella styrdokument som berör inkludering och exkludering av barn och elever i behov av särskilt stöd
  • Olika teoretiska perspektiv på inkludering och exkludering inom det specialpedagogiska forskningsfältet historiskt och i nutid
  • Förebyggande arbetssätt och andra betingelser som påverkar graden av inkludering och exkludering inom olika lärmiljöer för barn och elever i behov av särskilt stöd
  • Betydelsen av inkludering och exkludering inom pedagogiskt arbete
  • Etiska och demokratiska aspekter av inkludering och exkludering inom utbildning och samhälle

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Samtliga seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter den tidigare kursen Inkludering och exkludering i specialpedagogiska sammanhang (4PE051) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin