Aktivitet, delaktighet och hälsa
Kursplan, Grundnivå, 3AT011
- Kod
- 3AT011
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Arbetsterapi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för arbetsterapeutprogrammet, 8 februari 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Mål
Kursen Aktivitet, delaktighet och hälsa omfattar delkurserna Teoretisk grund och profession (11,5 hp) samt Människans psykologi, anatomi och funktion (18,5 hp).
Efter delkursen Teoretisk grund och profession skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva arbetsterapeutens yrkesroll
- Övergripande redogöra för modeller i arbetsterapi
- Redogöra för begrepp om människan i aktivitet i relation till hälsa, hälsofrämjande och delaktighet samt hållbar utveckling
- Redogöra för relationen individ, aktivitet och miljö
- Övergripande redogöra för innehållet i den etiska koden för arbetsterapeuter
- Övergripande redogöra för lagstiftning av relevans för arbetsterapeutens yrkesutövning
- Redogöra för arbetsterapiprocessen
- Redogöra för socialpsykologiska begrepp och processer som karakteriserar samarbetet i en arbetsgrupp
Färdighet och förmåga
- Tillämpa metoder för litteratursökning och demonstrera kritiskt förhållningssätt i valet av kunskapskällor
- Tillämpa grunderna i vetenskapligt skrivande
- Genomföra en intervju
- Genomföra och övergripande redogöra för en aktivitetsanalys
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Diskutera aktivitetsbegrepp i relation till hälsa, hälsofrämjande och delaktighet
- Diskutera aktivitet, arbetsterapi och profession ur ett historiskt perspektiv och ur ett framtidsperspektiv
- Diskutera hur egna värderingar och förhållningssätt påverkar mötet med andra
Efter delkursen Människans psykologi, anatomi och funktion skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för psykologiska begrepp och teorier om människans utveckling i ett livslångt perspektiv
- Redogöra för anatomi, struktur och funktion hos människokroppens celler, organ och organsystem
- Beskriva rörelsestödjeorganens uppbyggnad och funktion
- Redogöra för professioners kompetens- och ansvarsområden
- Beskriva interproffessionell kompetens
Färdighet och förmåga
- Genomföra tester och redovisa resultaten av mätningar av grundläggande fysiologiska parametrar i vila och i aktivitet
- Diskutera människokroppens fysiologiska processer och dess betydelse för människans vardag
- Diskutera rörelsestödjeorgans betydelse för människans vardag
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Reflektera kring behov av ytterligare kunskap för att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Innehåll
Kursen Aktivitet, delaktighet och hälsa introducerar arbetsterapi som profession och ger kunskaper om yrkesrollen och dess teoretiska grund samt hur vi kan förstå människans fungerande i aktivitet och människans aktivitetsliv i olika livsstadier. Kursen består av två delkurser; Teoretisk grund och profession (11,5 hp) samt Människans psykologi, anatomi och funktion (18,5 hp).
I Teoretisk grund och profession studeras arbetsterapeutens yrkesroll och verksamhetsområden. En praktisk förståelse för erhålls genom fältstudier under kursen. Vidare studeras arbetsterapi för att förstå både nutida och framtida yrkesutövning. Delkursen innehåller också en introduktion till teoretiska modeller och begrepp som beskriver människan i aktivitet i relation till hälsa, hälsofrämjande och delaktighet. Ett vetenskapligt förhållningssätt i professionen studeras också.
I Människans psykologi, anatomi och funktion studeras dels psykologiska perspektiv på människan och dels människokroppens anatomi, fysiologi och rörelseapparatens uppbyggnad och funktion. Studierna om människokroppen fokuserar på att förstå människans livsprocesser på organnivå samt människokroppens fungerande i aktivitet. Studenter lär även om psykologiska perspektiv på människan i ett livslångt perspektiv och läser om psykosocial utveckling, socialpsykologi och inlärningspsykologi samt interprofessionell kompetens i yrkesutövningen.
Undervisning
Undervisningen bygger på föreläsningar, workshops, färdighetsträningar, laborationer, seminarier, fältstudier samt grupparbeten.
Examination
Kursen examineras i form av skriftliga individuella- och gruppuppgifter, skriftliga tentamen, praktiska examinationer samt examinerande seminarier.
För godkänd hel kurs krävs genomförda fältstudier samt godkända examinerande moment.
Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två (2) underkända tentamina.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.