Fonetik II

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG026

Kod
3LG026
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Lingvistik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 5 februari 2024
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ingår som obligatorisk kurs i logopedprogrammet termin 2.

Behörighetskrav

Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.

Mål

Kursen syftar till att ge utökade färdigheter i akustisk analys av tal och fonetisk transkription, samt en introduktion till akustisk modellering av tal och talets perceptuella aspekter.

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • kunna transkribera korta ordsekvenser med IPA-alfabetet efter vedertagna uttalsmönster för standardsvenska.
  • kunna beskriva fonologiska skillnader mellan standardsvenska och utvalda språkvarieteter med lämplig terminologi.
  • kunna beskriva språkljudens artikulatoriska (gestuella) skeden samt relatera gesterna till det akustiska resultatet.
  • kunna beskriva modellering av resonans genom enkla rörmodeller samt relatera dessa till grundläggande konsonant- och vokaltypers artikulation och akustik.
  • kunna beskriva hur olika typer av filter modifierar ljud samt relatera filtrering till talrörets effekt på källjudet.
  • kunna redogöra för grundläggande delar av röstbildning.
  • kunna beskriva hörselsystemets anatomiska struktur samt redogöra för de enskilda delarnas funktion.
  • Definiera de skalor som används inom perceptionsforskningen samt redogöra för deras fysiska/fysiologiska grund, i synnerhet relationen mellan de psykoakustiska enheterna och deras fysiska/fysiologiska motsvarigheter.
  • kunna relatera den akustiska och den auditiva ljudbilden för språkljud till lyssnarens krav om tillräcklig perceptuell distans.
  • ha kännedom om grundläggande aspekter för analoga och digitala signaler.

Innehåll

Kursen syftar till att ge utökade färdigheter i auditiv analys och fonetisk transkription samt akustisk analys av tal med olika metoder, i synnerhet spektrografisk analys. Kursen ger också en introduktion till akustisk modellering av både vokaler och konsonanter. Talperceptionens anatomiska förutsättningar gås igenom, hörselmekanismens bearbetning av ljud beskrivs, och de mätenheter som används för olika aspekter av ljudperception förklaras. Psykoakustiska processer (såsom maskering och frekvensdiskrimination) illustreras. Kursens innehåll relateras till logopedisk användning.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens självständiga lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen. Vanligtvis är all undervisning på denna kurs obligatorisk. Vid kursstart föreligger om något pass ej är obligatoriskt.

Examination

Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Examinationen är baserad på kursmålen och består av skriftlig tentamen, inlämningsuppgifter, kortare skriftliga förhör (s.k. duggor) och deltagande vid obligatoriska moment. Specifika föreskrifter om examinerande moment och obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

  • godkänt resultat på alla obligatoriska moment
  • godkänd tentamen.

Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin