Barnhälsovård och elevhälsa, barn- och ungdomspsykiatrisk vård och omvårdnad

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3PE139

Kod
3PE139
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 28 februari 2024
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Allmänt

Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar och utgörs av 7,5 hp varav verksamhetsförlagd utbildning 6 hp inom barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning. Den teoretiska delen utgörs av 1 hp barns utveckling och behov, barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning samt 0,5 hp barn- och ungdomspsykiatrisk vård och omvårdnad. Kursen innehåller vårdvetenskap 5 hp samt medicinsk vetenskap 2,5 hp.

Behörighetskrav

För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för hälsoproblem under barn- och ungdomsåren samt sjukdomspanoramat inom barnpsykiatri och relaterad omvårdnad
  • redogöra för barns och ungdomars kost och näringsbehov
  • redogöra för förebyggande och hälsofrämjande arbete för barn och ungdomar ur ett samhällsperspektiv

Färdighet och förmåga

  • självständigt kunna ansvara för och utföra vissa hälsoundersökningar och vaccinationsverksamhet, och främja den fysiska, psykiska och sociala hälsan samt förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer hos barn och ungdomar i samverkan med föräldrar/anhöriga
  • tillämpa omvårdnadsprocessen inom barnhälsovård, elevhälsans medicinska insats och barn- och ungdomspsykiatrisk vård i enlighet med FN:s barnkonvention

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga till inlevelse och med ett professionellt och etiskt förhållningssätt stödja och hjälpa barn och ungdomar och deras närstående så att rädsla och otrygghet reduceras inför och under undersökningar och behandlingar
  • självständigt analysera och värdera olika kunskapskällor och omvårdnadsforskning 
  • utvärdera sin kunskapsnivå, egna prestationer och förmåga till lyhördhet och samarbete samt identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling och personlig utveckling.

Innehåll

Medicinsk vetenskap:

Barns och ungdomars utveckling och utvecklingspsykologi

Kost och näringsbehov

Hälsoundersökningar och vaccinationer

Hälsorisker

Barnhälsovårdens och elevhälsans verksamhet och mål

Beteendestörningar, neurotiska och psykiatriska störningar

Vårdvetenskap: 

Omvårdnad av barn och ungdomar i ett samhällsperspektiv

Förebyggande och hälsofrämjande verksamhet för barn och ungdomar

Omvårdnad relaterat till kost och näringsbehov

Omvårdnad inom barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning

Nationella och internationella lagar, rekommendationer och mål för hälsoarbete med barn och ungdomar

Professionell yrkesroll

Undervisning

Teoretiska studier: Föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och webbaserad reflektion.

Kursen är delvis nätburen men föreläsningar och seminarier förekommer på campus.  Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera med Internetuppkoppling med god prestanda.

Verksamhetsförlagd utbildning: Färdighetsträning, deltagande observation, litteraturstudier, rapportskrivning, webbaserad reflektion och reflektionsseminarier. Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning. Obligatorisk vetenskaplig litteratur tillkommer. Enstaka nyckelföreläsningar är obligatoriska.

Examination

Teoretiska studier: Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.

Verksamhetsförlagd utbildning: Examination av kursen innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt formulerade inlärningsmål, AssCE-formuläret på avancerad nivå, studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

I enlighet med 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har en studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

Provtillfällen

Teoretiska studier: Examinerande moment har utöver det ordinarie tillfället ett omprovstillfälle per termin, om inte fler möjligheter anges. Samtliga examinationer och obligatoriska delmoment (omdömen) skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd. Frånvaro vid obligatoriskt moment kompletteras vid 1.senare tillfälle under samma kurstillfälle eller 2. senare kurstillfälle alternativt med skriftlig ersättningsuppgift om examinator bedömer det möjligt. Färdighetsträning, VFU och praktiskt prov kan ej ersättas med skriftlig ersättningsuppgift.

Verksamhetsförlagd utbildning: Studerande som ej blivit godkänd vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgå förnyad klinisk tjänstgöring en (1) gång. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén (PK) medge ytterligare tjänstgöringstillfälle.  

Student som avbryter pågående VFU i förtid utan särskilda skäl blir underkänd. Vid underkänd VFU ska en individuell plan utformas. Planen beslutas av examinator och delges studenten skriftligen.

Examinator kan med omedelbar verkan underkänna och avbryta en students VFU om studenten visar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk att studenten vid fortsatt VFU kan komma att skada sig själv eller annan person, värdefull egendom och/eller patients förtroende för sjukvården. I sådana fall skall en plan upprättas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av PK, skall anges vilka brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt som föreligger, vilket stöd studenten kan få från institutionen i att åtgärda dessa, samt hur och när kontrollen av detta kan äga rum liksom hur denna skall gå till. En student har i sådana fall rätt till maximalt två (2) kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i någon VFU innan PK har kontrol-lerat och godkänt att studenten har de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för fortsatt klinisk tjänstgöring. Beslut om den individuella studieplanen kan av PK delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Övriga föreskrifter

För detaljerad beskrivning av mål, innehåll, undervisning och examination, se kursinformation på läroplattform.

Webbaserad undervisning förekommer. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera och internetuppkoppling med god prestanda.

VFU kan vara förlagd under obekväm arbetstid (kväll, helg, natt) och vid annan ort. Vid underkänd VFU bestäms tidpunkten för förnyad klinisk tjänstgöring i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin