Diabetes - med inriktning mot lärande

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3ME104

Kod
3ME104
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 20 mars 2024
Ansvarig institution
Institutionen för medicinska vetenskaper

Allmänt

Kursen ges på termin 2 inom specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktning mot diabetesvård. Kursen utgörs av teoretiska studier (5hp), klinisk/praktisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning,VFU (2,5hp).

Behörighetskrav

Godkända kurser från termin 1 (15hp) på Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning diabetesvård.

Mål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

1.  redogöra för diabetessjuksköterskans profession och kompetensområde inom utbildning för personer med diabetes samt dess närstående

2.  analysera begreppet lärande för personer med diabetes utifrån ett pedagogiskt och vårdvetenskapligt perspektiv

3.  förklara faktorer som påverkar en persons inlärning vad gäller diabetes i relation till personens ålder och mognadsgrad

4.  identifiera utbildningsbehov hos personer med diabetes samt dess närstående

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

5. bedöma individuella behov av egenvårdstöd vid diabetes

6.  analysera och bedöma hur personer med diabetes utvecklar sin förmåga att hantera diabetesegenvården

7. självständigt urskilja faktorer som påverkar inlärning och lärande hos personer med diabetes samt dess närstående

8. utforma strukturerad utbildning individuellt och i grupp för personer med diabetes och dess närstående

9. bedöma kvalitet på vetenskapliga arbeten som berör utbildning för personer med diabetes och dess närstående.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

10. utforma, värdera och tillämpa ny kunskap och forskningsresultat för personen med diabetes

11. på vetenskaplig grund analysera specifika insatser för personer med diabetes

12. bedöma pedagogiska teorier för lärande hos personer med diabetes

Innehåll

Egenvårdsbehov hos personen med diabetes.

Individuell och grupp-baserad utbildning till personer med diabetes och dess anhöriga.

Speciella problem i samband med inlärning hos personen med diabetes.

Evidensbaserad utbildning till personer med diabetes.

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt VFU.

Obligatoriska moment:

Introduktion till kurs.

Examination

Examinationsformer

- Hemtentamen (3 hp), mål 2, 8-12

- Grupptentamen, muntlig (2 hp) mål: 1,3,7

- Verksamhetsförlagd utbildning  (2,5 hp), mål 4-6 individuell examination med stöd av mall för identifiering av egenvårdsbehov.

Undantag från examinationsformer

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

 I enlighet med 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har en student rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

Krav för godkänt

För godkänd kurs krävs godkänt resultat i skriftliga och praktiska examinationer inom samtliga delämnen, samt godkänt deltagande i de obligatoriska momenten. För godkänd kurs krävs också godkänd klinisk tjänsgöring på vårdcentral alternativt diabetesmottagning.

Frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras vid 1. Senare tillfälle under samma kurstillfälle eller 2. Vid senare kurstillfälle alternativt med skriftlig ersättningsuppgift om examinator bedömer det möjligt. Färdighetsträning, VFU och praktiskt prov kan ej ersättas med skriftlig ersättningsuppgift.

Studerande som ej blivit godkänd vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgå förnyad klinisk tjänstgöring en (1) gång. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén (PK) medge ytterligare tjänstgöringstillfälle. Student som avbryter pågående VFU i förtid utan särskilda skäl blir underkänd. Vid underkänd VFU ska en individuell plan utformas. Planen beslutas av examinator och delges studenten skriftligen.

Examinator kan med omedelbar verkan underkänna och avbryta en students VFU om studenten visar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk att studenten vid fortsatt VFU kan komma att skada sig själv eller annan person, värdefull egendom och/eller patients förtroende för sjukvården. I sådana fall skall en plan upprättas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av PK, skall anges vilka brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt som föreligger, vilket stöd studenten kan få från institutionen i att åtgärda dessa, samt hur och när kontrollen av detta kan äga rum liksom hur denna skall gå till. En student har i sådana fall rätt till maximalt två (2) kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i någon VFU innan PK har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för fortsatt klinisk tjänstgöring. Beslut om den individuella studieplanen kan av PK delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Övriga föreskrifter

För detaljerad beskrivning av mål, innehåll, undervisning och examination, se kursinformation på lärarplattform. Webbaserad undervisning förekommer. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera och internetuppkoppling med god prestanda.

VFU kan vara förlagd vid annan ort. Vid underkänd VFU bestäms tidpunkten för förnyad klinisk tjänstgöring i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.

Kurslitteratur                                                                                                                                                                                                            

Litteraturlista finns tillgänglig på nätet.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin