Makt, jämlikhet och transformation

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3BO006

Kod
3BO006
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Lärande för hållbar utveckling och global hälsa A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 14 februari 2024
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Allmänt

Kursen är en obligatorisk kurs för studenter antagna till Masterprogrammet i implementering, transformativt lärande och hållbarhet, men kan även ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Vid kursens slut ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Identifiera ojämlikheter i hälsa och deras ursprung, med fokus på hållbarhetsaspekter.

Färdigheter och förmåga

  • Analysera frågeställningar som rör jämlikhet inom hälsa och hållbarhet, inklusive bakomliggande drivkrafter.
  • Utvärdera dilemman som uppkommer i samband med implementering av omställningsprocesser som rör hälsa och hållbarhet, med fokus på agens och makt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera kritiskt över design och facilitering av insatser som syftar till att adressera ojämlikheter i hälsa och tillhörande implementeringsproblem.

Innehåll

Denna kurs fokuserar på den roll social jämlikhet och makt har i hälsa och hållbarhetstransformationer. Kursen erbjuder en praktisk förståelse för hur aktörer, till exempel regeringar, privat sektor och lokalsamhällen kan bestrida och rekonstruera visioner och agendor för implementeringen av åtgärder för hållbarhet och hälsa för alla. Detta innebär att respektfullt men kritiskt ta sig an olika intressen och synsätt genom transformativ dialog, där vetenskap och andra former av kunskap används - som exempelvis från urfolk, lokalsamhällen, tjänstepersoner och praktiker.

Kursen utgår från ett brett spektrum av kritisk socialteori och är inspirerad av deltagande aktionsforskning. Genom undervisningen strävar kursen att inspirera studenter att ta en aktiv del i socialt förändringsarbete som syftar till att åtgärda ojämlikheter. En central fråga som behandlas under denna kurs är hur transformativ dialog och gemensamt lärande kan möjliggöra mer rättvisa hälso- och hållbarhetsresultat trots förekomsten av begränsande politiska strukturer och befästa maktobalanser.

Undervisning

Kursen består av föreläsningar samt obligatoriska seminarier och övningar som görs självständigt eller gruppvis. All undervisning är studentaktiverande och studenterna uppmuntras att utnyttja sina egna erfarenheter, t ex från personliga upplevelser och arbete. All undervisning sker på engelska.

Examination

Examinationen består av både en slutlig skriftlig tentamen, godkänt deltagande i obligatoriska seminarier och genomförande av obligatoriska övningar som görs självständigt eller gruppvis. För att bli godkänd på kursen måste studenten få godkänt på tentamen, seminarier och övningar. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. All examination utförs på engelska.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin