Empirisk-praktisk fördjupningskurs III

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5RA103

Kod
5RA103
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Religionsvetenskap A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Teologiska fakultetsnämnden, 13 februari 2024
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen kan ingå i Masterprogram i teologi och religionsvetenskap.

Behörighetskrav

Empirisk-praktisk ämnes- och metodkurs, 15 hp, samt Empirisk-praktisk fördjupningskurs I, 15 hp eller D1- och D2-kurs i ett religionsvetenskapligt ämnesområde eller motsvarande

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • med hög grad av självständighet kritiskt förhålla sig till aktuell forskning inom inriktningen,
  • med hög grad av självständighet tillämpa vetenskapliga teorier och dra slutsatser,
  • adekvat och självständigt analysera empiriskt material med hjälp av relevanta kvalitativa eller kvantitativa metoder,
  • med hög grad av självständighet delta i det vetenskapliga samtalet inom sitt ämnesområde,
  • kommunicera avancerad vetenskaplig kunskap inom ett ämnesområde för andra studenter.

Innehåll

Kursen ger möjlighet till ökad fördjupning och specialisering inom Religionsbeteendevetenskap och praktisk teologi. Studenten väljer två delkurser om 7,5 hp, som inte tidigare lästs inom Empirisk-praktisk fördjupningskurs II. De valbara delkurserna är grupperade utifrån fyra olika specialiseringar: religionsociologi, religionspsykologi, praktisk teologi och religionsdidaktik samt tematiska kurser. Det finns också möjlighet till en individuell fördjupningskurs. 

Valbara delkurser:

Religionsociologi  

Religion och existentiella frågor bland barn och unga, 7,5 hp

Barndomen och ungdomstiden har stor betydelse för formandet av identitet och värderingar. I denna delkurs används sociologiska och psykologiska perspektiv för att belysa vilken roll som religion i vid mening kan spela för barns och ungas identitetsutveckling. Med utgångspunkt i forskning om barns och ungdomars förhållande till religion i ett mångkulturellt samhälle fokuserar delkursen särskilt på teorier om socialisation och aktörskap och belyser frågan om barns rättigheter i förhållande till religion.

Religion, politisering och hybrida mediemiljöer, 7,5 hp

Pågående processer av sekularisering och medialisering innebär en ny synlighet och diskussion om religioners betydelse i samhället. Parallellt sker en förändring av det politiska landskapet, där tidigare partier och ideologier utmanas av nya värde- och identitetsbaserade frågor och rörelser. Utvecklingen av hybrida mediemiljöer, där etablerade massmediers logik utmanas av nya digitala medier skapar nya aktörer, frågor och former för dessa diskussioner. Delkursen ger fördjupad kunskap om dynamiken mellan dessa processer och hur de påverkar aktörer inom samhälle och samfund, med utgångspunkt i aktuell svensk samt internationell forskning.

Religionspsykologi

Hälsa, meningsskapande och kultur: Tillämpad forskning på individ, organisation och samhällsnivåer, 7,5 hp

Delkursen presenterar teoretiska begrepp kring resiliens, meningsskapande och hälsa i ett tvärvetenskapligt perspektiv. Särskild uppmärksamhet ägnas ackulturation och genusperspektiv för att förstå hur föreställningar om hälsa och sjukdom skapas och upprätthålls. Utifrån dagsaktuella krissituationer, i Sverige och internationellt, undersöks individuella, organisatoriska och samhälleliga kontexter i ett helhetsperspektiv och de implikationer dessa får för hur vårdpolicys och vårdprogram utformas.

Delkursen ges på engelska.

Praktisk teologi

Diakoni från praktik till forskning - vetenskapsteoretiska perspektiv, 7,5 hp

Delkursen belyser framväxten av diakonivetenskap som ett tvärvetenskapligt kunskaps- och forskningsområde i de nordiska länderna. Fokus ligger på forskning om nordiska folkkyrkor och europeiska välfärdssystem, med utblickar mot bredare internationella och ekumeniska perspektiv. Särskild vikt läggs vid metoder och teorier för studiet av trosbaserade sociala praktiker.

Samlad och sänd - kristna gudstjänstpraktiker i omvandling, 7,5 hp

Delkursen behandlar frågor som väcks i kristna gudstjänsttraditioners möte med en globaliserad värld. Gudstjänst i en tid av pandemi och digital gudstjänst är exempel på frågor som aktualiseras. Delkursen belyser hur lokala gudstjänstpraktiker i Sverige kan förstås i relation till gudstjänstfirande i andra kyrkotraditioner och andra delar av världen, liksom hur genus, kultur, språk och religionsmöten interagerar i gudstjänstens praktiker. Delkursen ger möjlighet till reflektion över gudstjänstens teologi inom och över konfessionella gränser.

Religionsdidaktik

Religionsdidaktik för skola och samfund, 7,5hp

Delkursen behandlar aktuell religionsdidaktisk forskning med relevans för både skola och samfund. Här diskuteras olika perspektiv på religion och religionsundervisning, exempelvis inifrån- och utifrånperspektiv, konfessionalitet och icke-konfessionalitet samt sekularisering och religiös förändring, och hur detta påverkar undervisning och lärande på olika arenor.

Lärande och religious literacy för skola och samfund, 7,5 hp

Delkursen belyser olika framställningar av religionslitteracitet och diskuterar dessa i relation till lärande om religion i olika samhällssektorer. Här tas också centrala teorier om lärande upp och sätts i relation till religionsundervisning och religionslitteracitet. En mindre etnografisk studie möjliggör studium av undervisningspraktik på eget valt område.

Tematiska delkurser

Analys av intervjuer och observationer, 7,5 hp

Med fokus på intervju och observation ger delkursen fördjupad kunskap om kvalitativ analys i form av kodning och tolkning av kvalitativt material. Delkursen presenterar ett urval av metoder som kan användas i analys av intervju- och observationsmaterial samt tränar färdighet att hantera de epistemologiska frågor som aktualiseras i hantering av intervju- och fältstudiematerial.

Kvantitativa metoder, 7,5 hp

Delkursen ger en introduktion till vad metodologisk medvetenhet innebär i användningar av kvantitativa studier. Delkursen övar förmåga att utforma och utvärdera enkätfrågor, läsa och tolka kvantitativa resultat samt att genomföra grundläggande analyser i dataprogrammet SPSS. Delkursen kan samläsas med forskarutbildning, med differentierade examinationsformer.

Profession, religion, teologi, 7,5 hp

Delkursen behandlar professioner där religion och teologi på olika sätt står i centrum. Innebörden av praktisk kunskap i relation till olika yrken behandlas, liksom frågor om professionalitet och ledarskap i relation till yrkespraktik. Deltagarna får stifta bekantskap med olika professionsteorier. Möjlighet ges till fördjupning inom något professionsområde genom valbar litteratur.

Religiöst och socialt engagemang i förändring: mångfald, generation och genus, 7,5 hp 

Delkursen belyser hur förändringar i det svenska samhället skapat nya förutsättningar för de religiösa samfundens och trosbaserade organisationers sociala roll. Förändringarna gäller såväl samhällets välfärdsorganisation som pågående förändringar rörande exempelvis kön, familj och demografi inom och utom samfunden. Delkursen ger en orientering i sociologiska och teologiska perspektiv på frågor om religiös tro som grund för socialt engagemang och handling, med utgångspunkt i tidigare nordisk och europeisk forskning.

Individuell fördjupningkurs, 7,5 hp

Delkursens litteratur bestäms i samråd med betygsbestämmande lärare.

Undervisning

Delkurserna inhämtas genom självstudier. Viss undervisning kan förekomma.

Examination

Delkurserna examineras genom PM, 6 hp och muntlig presentation, 1,5 hp. Samtliga examinatoriska moment betygssätts med U-G-VG.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

God färdighet i att läsa engelska förutsätts. Studenten förutsätts under hela kursen arbeta självständigt.

Övergångsbestämmelser

Om kursen upphör eller genomgår större förändringar ges tre examinationstillfällen enligt denna kursplan under tre terminer. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan examination ske även senare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin